ChristenUnie Hilversum

Historie
ChristenUnie Hilversum is opgericht als een politieke fusie van RPF en GPV in 2001. Voor die datum was er in Hilversum al een vergaande samenwerking tussen deze partijen. In het verleden heeft ook de SGP deel uitgemaakt van de fractie. Deze samenwerkingsvorm leverde jaren achter elkaar een zetel in de raad op. In de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 is de ChristenUnie als zelfstandige partij in de raad gekozen.

Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2010 heeft de ChristenUnie Hilversum voor het eerst in haar geschiedenis twee zetels weten te behalen. Bij de verkiezingen van 2014 heeft ChristenUnie meer stemmen gehaald en zijn opnieuw twee zetels behaald. Deze tweede zetel kwam dankzij een lijstverbinding met het CDA.

Bij de verkiezingen in 2018 heeft de ChristenUnie Hilversum een recordaantal stemmen verkregen en voor het eerst zonder lijstverbinding een tweede zetel gewonnen.

Helaas, bij de verkiezingen in 2022 heeft de ChristenUnie Hilversum deze tweede zetel in moeten leveren.Toch zijn wij enorm dankbaar dat wij één zetel mochten behouden. Wij tellen onze zegeningen en gaan vol vertouwen, biddend om Gods zegen de toekomst tegemoet.

Fractie
Naast een gemeenteraadslid telt de fractie maximaal vier commissieleden. Zij ondersteunen het raadslid op hun specifieke exptertise zoals financiën, verkeer en dergelijke. Commissieleden voeren namens de partij het woord op hun eigen portefeuilles in commissievergaderingen. In de besluitvormende gemeenteraadsvergaderingen mogen alleen raadsleden het woord voeren en hun stem uitbrengen.

Leden
De afdeling heeft op dit moment circa 150 leden, waarvan ong. 25 uit Wijdemeren. Het afdelingsbestuur is gekozen uit deze leden.

Wij hebben uw steun nodig!
U kunt ook actief worden binnen de ChristenUnie. Via de link http://hilversum.christenunie.nl/lidworden kunt u zich aanmelden door het aanmeldingsformulier in te vullen. Als u binnen de plaatselijke afdeling actief wilt worden, kunt u contact opnemen met één van de bestuursleden.