ChristenUnie bereikt doel: aangepaste woonvisie

dudok woning hilversumdonderdag 16 juni 2016 11:34

15 juni is de nieuwe Hilversumse woonvisie 20016-2020 vastgesteld. Na aanvankelijk kritisch te zijn, heeft ChristenUnie ingestemd omdat er in de raadsvergadering belangrijke aanpassingen zijn gedaan.

De Hilversumse woonvisie beschrijft hoe de gemeente haar woonvoorraad wil ontwikkelen de komende jaren: Waar gaan we bouwen, voor welke doelgroepen (ouden/jongeren/gezinnen) en de prijs van de woningen (goedkoop/sociaal, middelduur, duur.).

Juist bij een woonvisie zijn in Hilversum politieke verschillen goed zichtbaar. Omdat Hilversum midden in de natuur ligt, is er te weinig ruimte om aan alle wensen te voldoen. Er moeten dus scherpe keuzes gemaakt worden. De keuzes die er aan het begin van de raadsvergadering op 15 juni lagen, gingen ons niet ver genoeg.

Inzet van ChristenUnie Hilversum was onder andere: Een goede mix van goedkoop, middelduur en duur. In dit geval betekent dat extra inzet op sociale woningbouw en het opnieuw terugbouwen van een sociale huurwoning als een sociale woning voor een sociale koopprijs verkocht wordt aan bijvoorbeeld een zittende huurder. Zo houden we de voorraad op peil. Hier hebben wij samen met andere partijen een ‘amdement’ (wijzigingsvoorstel) voor ingediend. Dit amendement is aangenomen door de raad.
Ook willen wij de ruimtelijke kwaliteit van Hilversum behouden en verbeteren. Dat betekent hoogwaardige bouwplannen, zodat Hilversum mooi blijft en nog mooier wordt.

Ook zetten wij in op het verduurzamen (klimaatneutraal maken) van de sociale woningvoorraad, zoals in het duurzaamheidsprogramma al eerder vastgesteld. Dit stond niet duidelijk en helder in het stuk. Een amendement van CU en GroenLinks om dit er wel in te zetten is unaniem aangenomen.

Daarnaast heeft ChristenUnie het college van B&W aangespoord om nu echt serieus werk te maken van het ontwikkelen van extra locatie voor oa. Het huisvesten van statushouders zodat zowel de huidige woningzoekenden als statushouders een plek kunnen vinden. Door bijvoorbeeld meer in te zetten op transformatie van panden, zoals nu op het Lucent terrein gebeurt.

Doordat de ChristenUnie op belangrijke punten tegemoet is gekomen is de woonvisie veel meer in de lijn die wij ons zelf hebben voorgesteld. Daarom hebben wij aan het einde van de avond besloten om de woonvisie toch te steunen.

Hoe nu verder?

Deze lokale woonvisie wordt door Hilversum gebruikt als inzet om te komen tot een regionale woonvisie met de overige gemeenten in het Gooi. Ook is het de basis voor de gesprekken met de woningbouwcorporaties Dudok Wonen, Alliantie en Gooi&Omstreken voor de nog te maken prestatieafspraken (wat gaan de corporaties voor Hilversum en de Regio doen in de komende jaren).

ChristenUnie Hilversum is blij dat zij opnieuw op een belangrijk onderwerp als ‘wonen’ een verschil heeft kunnen maken.

TitelBestandsgrootteMIME-type
Amendement A16-30 CU,GrL Duurzame woningen49,1 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload

Archief > 2016 > juni