Hilversumse Brandweer glimt van trots

dinsdag 21 januari 2014 13:27

‘Jullie hebben de première’, zegt senior brandweerman Ron de Boer tegen de leden van de ChristenUnie die zaterdag 18 januari de brandweerkazerne van Hilversum bezochten. ‘Daar staat hij. Hij is helemaal nieuw. Onze nieuwe tankautospuit. Een MAN. Hoog op z’n wielen. Want hij is voor het bos en de hei. Hij glimt nog. Net is als ik. Want ik ben ook heel erg trots.’

In de Hilversumse brandweerkazerne is goed te zien welke nieuwe ontwikkelingen zich voordoen op ‘brandweergebied’. De nieuwe heidebrandweerwagen die net is binnen gekomen. Een brandweerwagen van de duikbrigade die omgebouwd is tot ‘First responder.’ Een wagen die de ambulancedienst kan bijstaan als het nodig is.

TS2, TS4 en TS6
Wat mist is een nieuw blusvoertuig. De TS2. De tankautospuit met twee bemanningsleden. Die staat namelijk bij de collega’s in Bussum. De TS2 is de hoeksteen van de moderne Hilversumse brandweerzorg. Samen met een aantal andere brandweerregio’s doet Hilversum mee aan de proef met snelle, kleine en wendbare brandweerwagens. Die komen minuten eerder bij een calamiteit aan om de eerste zorg leveren.

De TS2 rukt al na ander halve minuut uit. De klassieke, logge brandweerwagen met zes personen(TS6) deed daar vier minuten over. Doordat nu in een vroeger stadium ingegrepen kan worden, kan vaak voorkomen worden dat de brand om zich heen grijpt. Dat is ook wel nodig want binnen enkele minuten kan een huis in lichte laaien staan.

Als het nodig is komt de tankautospuit met vier personen, inderdaad de TS4, assistentie verlenen. In de gemeente Bussem steeg het opkomst percentage binnen de wettelijke norm met deze werkwijze van 25 naar ruim 80 procent.

Volgens Wim Floor van de brandweer is de proef geen bezuiniging: ‘De manschappen moeten extra opgeleid worden want de mannen en vrouwen op de TS2 dragen meer verantwoordelijkheid. Je kunt je niet meer verschuilen achter de bevelvoerder. Je maakt samen de keuzes ter plekke. Er wordt extra geïnvesteerd in brandweerwagens met duurdere, hoogwaardige en geavanceerde blusapparatuur aan boord.’

Schuim
Buiten op de achterplaats van de kazerne wordt moderne blusmiddel gedemonstreerd. Blussen met water is ‘uit’. De Hilversumse brandweer blust met schuim. Het heet ‘One-7’. Eén liter van het plakkerige schuim is net zo effectief als zeven liter water. Water wordt onder hoge druk vermengt met een kleine hoeveelheid schuimende substantie.

Eén van de brandweermannen: ‘Het kleeft aan de muren en onttrekt de hitte aan de omgeving. Als je het om je heen spuit voel je de hitte wegtrekken. Je kunt wel gaan spuiten met water maar water veranderd in stoom en met de stoom kook je de slachtoffers. Of jezelf. Want onze pakken kunnen niet tegen stoom.’

Het schuim onttrekt de zuurstof aan het vuur en dekt het af. Er is weinig water nodig en daarom zijn de ook verzekeringsmaatschappijen blij met ‘One-7’. De (water)schade blijft namelijk beperkt.

Nog sneller aan
Snellere opkomst, effectiever en sneller blusmiddel. Grotere dekking. Het zijn belangrijke elementen in de moderne brandweervoering. Belangrijker dan snel in te grijpen bij een calamiteit is te voorkomen dat die ontstaat. Daarom rukt de brandweer steeds vaker uit met ‘De brandweerschatkist’. Met een hutkoffer vol attributen wordt kinderen op basisscholen bewustwording bijgebracht. Want preventie is een speerpunt geworden van de brandweer.

De brandweer bezoekt jaarlijks meer dan honderd scholen in de regio. Pascal de Haas van de Hilversumse brandweer: ‘Bij 94 procent van de mensen wordt thuis aan tafel over de brandveiligheid in het huis gepraat als wij op school zijn geweest. En dat is belangrijk want bij jonge gezinnen is er relatief veel kans op brand.’

Kinderen zijn belangrijk in de strijd tegen brandgevaar dat blijkt ook tijdens de excursie. Op de vraag van De Haas of de volwassenen maandelijks hun brandmelders testen antwoord één van de ChristenUnieleden: ‘Nee, dat doen mijn kinderen altijd.’

Archief > 2014 > januari