Aftellen met kandidaten. Walter Brands: dichtbij God, dichtbij mensen en dichtbij het resultaat

Campagnezaterdag 2zaterdag 15 maart 2014 21:08

Het wordt spannend, komende woensdag voor de Hilversumse ChristenUnie. Kan de CU de tweede zetel behouden? Zal deskundigheid, betrokkenheid en coörperatieve houding beloond worden met een derde zetel? Wij tellen af met de kandidaten voor de gemeenteraadsverkiezingen met vandaag de nummer 3. Walter Brands.

Walter Brands(32) is getrouwd, vader van een zoon en is gek op alles wat met vervoer te maken heeft. Van zijn passie heeft hij zijn beroep  gemaakt. Brands: ‘Ik ben van beroep adviseur op het gebied van openbaar vervoer. In mijn vrije tijd ben ik naast mijn fractiewerk actief in mijn kerk waar ik voorgangers voor de kerkdiensten zoek.’ 

Brands is al jaren actief voor de ChristenUnie in Hilversum: ‘Ik heb ruim vier jaar ervaring als fractiemedewerker. In de commissies heb ik veel geleerd over hoe de gemeenteraad werkt en hoe je dingen voor elkaar krijgt. Ik ben een praktische denker en oplossingsgericht. Het zijn vaak de eenvoudige oplossingen die veel verschil maken. Op die manier is het de afgelopen jaren al gelukt om mooie dingen voor elkaar te krijgen.’ 

Dichtbij mensen, dichtbij resultaat
Zijn geloof en overtuiging motiveert hem om politiek actief te zijn. ‘Ik geloof dat God de aarde en alles wat daar op leeft heeft gemaakt en er elke dag van geniet. Ik wil me daarom voor die aarde en de mensen inzetten. In de gemeentepolitiek kan dit op een heel praktische manier, dicht bij de mensen en dicht bij het resultaat. Dat spreekt me erg aan.’ 
 
Waarom zet je je in voor de CU?

Brands: ‘Omdat die partij precies voor datgene staat wat mij motiveert, de liefde van God voor deze aarde en voor de mensen daarop. Iedere partij heeft wel standpunten waar je het meer of minder mee eens bent. Het belangrijkste is voor mij dat de basis goed is, en dat is bij ChristenUnie het geval.’
 
‘Als ik dicht bij mezelf en mijn passies blijf, wil ik me vooral inzetten voor het duurzamer maken van de mobiliteit in Hilversum. Dat betekent bijvoorbeeld: goed openbaar vervoer, elektrische oplaadpunten door de hele stad, kleine elektrische vrachtwagens die de winkels bevoorraden en snelfietsroutes die de hele regio verbinden. Dat zijn dingen die geld kunnen kosten. Ik ga er voor dat Hilversum alle mogelijkheden aangrijpt om stappen vooruit te zetten naar een schone leefbare stad.’ 

Hoe verloopt de campagne tot nu toe?

Brands: ‘Campagne voeren is leuk om te doen, spreken met Hilversummers, de discussie aangaan met andere kandidaat raadsleden en samen nadenken over standpunten over allerlei onderwerpen. Aan de andere kant is de campagneperiode ook bij uitstek de periode dat er allerlei moois beloofd wordt door de verschillende partijen. Daar heb ik persoonlijk wat moeite mee, zeker als ik politici zich druk hoor maken over dingen waar ik ze de afgelopen vier jaar niet over gehoord heb.’

Welke reacties komen je op straat tegen?

Brands: ‘De reacties gaan vaak over onderwerpen die dicht bij de mensen staan en zijn heel gevarieerd. Een paar voorbeelden: de plotseling afgesloten fietsdoorsteek naar de Lage Naarderweg, de herinrichting van de Taludweg waardoor veel automobilisten gaan spookrijden, de aanleg van de HOV-busbaan (zowel positieve als negatieve reacties) en de leegstand in het centrum van Hilversum. Ook maken veel mensen zich terecht zorgen over de decentralisatie van allerlei zorgtaken naar de gemeente.

Wat was het hoogte punt tot nu toe?

‘Het leukste vond ik de radio uitzending van ‘Avondlokaal’ bij RTI Hilversum. Ik heb daar twee uur lang aan de microfoon gezeten om te vertellen over mijn drijfveren en dromen voor Hilversum en mocht mijn eigen muziek meenemen. Ik koos o.a. voor ‘God of the moon and stars’ van Kees Kraayenoord. Dat nummer zegt precies wat me drijft: mijn God heeft een warm hart voor iedereen, zeker ook de Hilversummers!

Wat wil je nog bereiken voor komende woensdag?

‘De mooie visie en goede ideeën van ChristenUnie bij zoveel mogelijk Hilversummers bekendmaken. Ik ben er namelijk van overtuigd dat veel Hilversummers zich in ons programma kunnen vinden en dat verdere groei (naar drie zetels) mogelijk is.

Labels
GR2014

« Terug

Archief > 2014 > maart

Geen berichten gevonden