Coalitieakkoord Hilversum mist echte keuzes

Geloof in de samenleving -profielfoto facebookvrijdag 09 mei 2014 21:39

ChristenUnie Hilversum feliciteert D66, VVD, SP en CDA met hun bereikte akkoord. Wij toetsten het aan ons verkiezingsprogramma ‘Geloof in de Samenleving’. Dat levert een aantal interessante bevindingen op:

Een aantal van onze speerpunten vinden we terug in het akkoord. Daar zijn we blij mee.
Bijvoorbeeld het stimuleren en gebruiken van verbanden in de samenleving. Helaas stipt het akkoord alleen de wijken aan, terwijl er veel wijkoverstijgende verbanden zijn, zoals sportclubs, kerken en dergelijke. Wij adviseren dit mee te nemen bij de verdere uitwerking.
Bij de toekomstige zorgtaken die de gemeente erbij krijgt wordt nadrukkelijk aandacht besteed aan de mogelijkheid dat mensen keuzevrijheid hebben en ook voor identiteitsgebonden zorg (bijvoorbeeld passend bij de levensovertuiging) kiezen. Daar zijn we blij mee. Ook wordt aandacht gegeven aan Mantelzorgers.
Ook zijn ondertussen SP en CDA overtuigd geraakt van het nut van de HOV(busbaan Hilversum-Huizen)  en is deze keurig opgenomen in de afspraken.
Het college gaat flink aan de slag om ons Centrum op te knappen en toekomstbestendig te maken. Hulde, dat steunen we graag!
Het college kiest er ook voor om de ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen vanuit een eerder initiatief van CU-GrL-PvdA te omarmen.

Waar wij minder over te spreken zijn is het vrijwel ontbreken van armoedebeleid en het tegengaan van laaggeletterdheid. Het woord ‘armoede’ komst slechts één maal voor in het akkoord. Wij hadden gehoopt dat in ieder geval de SP ervoor zou zorgen dat de afgesproken uitvoering van de armoedeagenda wordt vervolgd.
Ook staan er zeer vage en boterzachte uitspraken over de koopzondagen in. Dat beloofd weinig goeds voor wie ook wel eens van een Hilversums dagje rust en zonder commercie wil genieten.

Teleurgesteld zijn we over de financiele paragraaf. Ondanks een mooi begin (‘begrotingsevenwicht’) blijkt, bij even goed doorlezen), wordt er gewoon weer flink geld uitgegeven.
De klassieke valkuil van de politiek: Na een krap een paar jaar bezuinigen en op de centjes passen werpt dit zijn vruchten af: Er is incidenteel wat geld over. Wij stelden voor: gebruik dit geld voor het grootste deel om de schulden van de gemeente te reduceren (want dat levert structureel ruimte op de begroting op). Helaas gaat dit college de komende jaren de begrotingsoverschotten gewoon weer besteden aan nieuw beleid. Wij hadden beter gehoopt bij een college waarin de VVD plaatsneemt. Daarbij komt nog dat er vanaf 2016 nieuwe bezuinigingen aankomen. Het coalitieakkoord geeft een aantal zoekrichtingen die helaas lijken op wensdenken (er wordt vooral bezuinigd op 'efficiency').

Kortom, er staan in het beleidsakkoord een aantal waardevolle elementen, maar ook zaken waar wij niet achter staan. Wij missen beleidsinhoudelijk en financieel échte keuzes. Als oppositiepartij hebben wij geen behoefte om maatregelen te steunen waar we niet achter staan. Daarom stemde ChristenUnie tegen dit beleidsakkoord.  Wel zullen we bij de toekomstige implementatie van het akkoord die maatregelen steunen waar we achter staan.

Daarnaast zullen we op een aantal onbrekende thema’s zelf met intiatieven komen en daar meerderheden voor zoeken.

Wij hopen dat de intenties van de coalitie- én oppositiepartijen, ieder op zijn eigen wijze, het beste voor Hilversum te zoeken zullen resulteren in een krachtige en waarde(n)volle samenleving. Geloof in de Samenleving!

Tot slot wensen wij het nieuwe college veel wijsheid en Gods zegen toe.

Fractie ChristenUnie Hilversum

Archief > 2014 > mei