Standaard Eenheden en de toekomst van Tomin

dinsdag 10 juni 2014 22:14

Is Tomin klaar voor de nieuwe wetgeving per 1 januari 2015? En hoe word je genoemd als je in dienst bent van Tomin? Een SE (standaard eenheid), een klant, een burger of een inwoner?

In de nieuwe begroting voor 2015 van de Tomin groep worden werknemers aangeduid met “standaard eenheden”. Bij de behandeling van de begroting van Tomin voor 2015, in de Raad van 4 juni, confronteerde de ChristenUnie – raadslid Aafke Vreugdenhil de Raad met dit begrip. Kersverse wethouder Klamer gaf aan dat hij de mening van de ChristenUnie deelt dat een dergelijke term niet wenselijk is.  Hij zou zelf kiezen voor de term “inwoner”.

Tomin staat aan de vooravond van een belangrijke verandering als gevolg van de participatiewet. Tomin doet niet alleen diverse activiteiten op het gebied van de sociale werkvoorziening, maar ook reïntegratietrajecten, zo’n 450 per jaar.

Tomin is een zgn. “verbonden partij”,  dus de gemeente draagt hiervoor een bijzondere verantwoordelijkheid. Sterker: Tomin is de gemeente. Het bestuur wordt gevormd door de wethouders van de deelnemende gemeenten.

Een bedrijfsplan over de situatie na 1 jan.2015 wordt in oktober bij de commissie Samenleving aangeleverd, zo is het plan. Maar: er staat nog niets op papier, zo is ons gebleken tijdens een werkbezoek aan Tomin.

Daarnaast vindt de ChristenUnie het van belang wat de visie van het college is op de positie van Tomin de komende jaren. Wij zijn immers zelf Tomin. Met name op de reïntegratiemarkt zijn er meer spelers. De gemeente werkt daar nu ook al mee samen. Wordt Tomin de hoofdspeler, of moeten alle bedrijven dezelfde kansen krijgen.

In het geval van Tomin gaat het dus niet alleen om een interne bedrijfsvisie. Tomin is een werkvoorzieningschap dat op dit moment belast is met de uitvoering van een wettelijke taak. Welke rol moet Tomin vervullen bij de uitvoering van de participatiewet? Een vanzelfsprekend vervolg, of toch niet. Hoeveel concurrentie mag Tomin hebben. Wij zijn ook benieuwd hoe daar over gedacht wordt in de andere regiogemeenten. Het feit dat Tomin ook vanaf 2015 een grote speler moet blijven is voor ons vanzelfsprekend, gezien hun expertise en verbinding met de gemeente. Verschillende kleine bedrijven staan echter te trappelen om ook iets te kunnen betekenen. Vaak vanuit het idee van een bepaalde toegevoegde waarde voor de “klant”.

Op 22 mei heeft wethouder Klamer, samen met de andere wethouders, een gesprek gehad met de directie van Tomin. Op onze vraag tijdens de raadsvergadering heeft hij toegezegd toe te zien op de tijdige aanlevering van deze zogenaamde “businesscase”, waardoor gestuurd kan worden op de toekomst van de Tomin en vooral voor haar mensen.

En daarnaast het verzinnen van een ander woord voor het begrip “Standaard eenheid”.

Archief > 2014 > juni