Nee tegen regelzucht (rijksbeschermde gezichten)

vrijdag 07 november 2014 10:16

ChristenUnie Hilversum heeft tegen de aanwijzing van twee Hilversumse wijken als ‘Rijksbeschermde gezichten’ gestemd. ‘Wij zijn trots op Hilversum, ook op deze wijken, maar dat hoeft zich niet te uiten in regelzucht’ aldus Jan de Wit

Het rijk wil de wijken Tuindorp/Plan zuid (deel van de Bloemenbuurt) en Tuinwijk Oost (onder andere Astronomische buurt) aanwijzen als beschermde dorpsgezichten. De raad van de gemeente Hilversum was gevraagd advies uit te brengen.

ChristenUnie is trots op Hilversum, dorp met een groen karakter en kenmerkende bouwstijlen. Maar dat betekent niet dat we delen van woonbuurten willen ‘bevriezen’ of extra regels willen opleggen. We moeten niet alleen ‘tuinstad van de 20e eeuw’ zijn maar ook van de 21e eeuw, aldus fractievoorzitter Jan de Wit. ‘Bovendien vinden wij veel grotere delen van Hilversum waardevol en niet alleen deze wijken’. ChristenUnie wil dat de gemeente zich inzet voor een goed welstandsbeleid van heel Hilversum.

Ons bezwaar richt zich vooral tegen extra regels die de aanwijzing met zich meebrengt. Deels vanuit het rijk zelf (zonnepanelen worden niet meer toegestaan aan de voorzijde) tot en met schilderwerk, dakkapellen en dergelijke. Bovendien is er onduidelijkheid of de aanwijzing ook betekent dat de sociale huurwoningen in die wijken duurder worden (ze kunnen meer ‘punten’ krijgen). Daarnaast moet in de betreffende wijken straks voor veel meer zaken een vergunning aangevraagd worden door bewoners die iets met hun huis of tuin willen doen. Extra rompslomp en kosten.

Tijdens de raadsvergadering werd duidelijk dat de gemeenteraad de zonnepanelen alsnog mogelijk wil maken. Een amendement op het voorstel, mede door ons ondertekent, moet dat mogelijk maken. Het is echter nog de vraag of het rijk dit uiteindelijk toestaat.  Ook kon geen garantie gegeven worden dat er geen huurverhoging volgt. Toen het college aangaf dat de regeldruk wel meeviel en bereid was om een handboek daarover terug te trekken, riep dit de vraag op of de aanwijzing dan niet overbodig was.

Voor de ChristenUnie fractie is dit onvoldoende om haar steun aan dit voorstel te geven. Wij stelden aan de wethouder voor een het volgende advies aan het rijk te geven: “Dank voor uw waardering voor Hilversum die blijkt uit de voorgenomen aanwijzing.  Wij zijn trots op ons dorp, maar raden u af om de aanwijzing door te zetten. Wij zullen voor de gehele gemeente een actief welstandsbeleid voeren die de kwaliteit van ons dorp bewaard, zonder daarvoor extra regeldruk in het leven te roepen. “

Archief > 2014 > november