Top 2014 van ChristenUnie Hilversum

zaterdag 27 december 2014 09:00

2014: Een jaar van mooie én droevige momenten voor Hilversum. Speciaal geselecteerd: Een beknopt overzicht van de belangrijkste politieke gebeurtenissen van ChristenUnie Hilversum.

Februari: ChristenUnie Hilversum lanceert Actieplan Zorg

Als afsluiting van de week van Zorg en Welzijn heeft de ChristenUnie een speciaal Actieplan Zorg "Uw zorg is onze zorg" als recept voor een blijvende betaalbare zorg dichtbij mensen gepresenteerd. http://is.gd/JZNA3r

Maart: Een mooie verkiezingsuitslag

Bij de gemeenteraadsverkiezingen op 19 maart 2014 haalde ChristenUnie Hilversum een mooie uitslag: twee zetels in de gemeenteraad. Lijsttrekker Jan de Wit: Dit voelt als een overwinning voor ons! http://is.gd/ol6I2C. Aafke Vreugdenhil en Jan de Wit werden als raadlid gekozen.

Juni: Zorg en Samenleving: Geen wijken maar netwerken!

De gemeente Hilversum bereid zich voor op de extra taken die zij in het 'sociaal domein' krijgt, zoals jeugdzorg en maatschappelijke ondersteuning. Daarbij wordt ook veel inzet van de mensen zelf verwacht. ChristenUnie Hilversum vond dat er daarbij teveel op 'wijkgericht' wordt gestuurd, terwijl veel sociale verbanden niet wijkgericht zijn. Dat hebben we aangekaart en veranderd: http://is.gd/qMj9dd

Juni: Geen energierekening voor Hilversumse woningen.

ChristenUnie, GroenLinks en VVD zetten zich in om de bestaande Hilversumse woningen energieneutraal te krijgen. ‘Concreet betekent dit: Geen energierekening meer’, aldus Jan de Wit (ChristenUnie). http://is.gd/s2dAxI

Juli: MH17

In de zomer vond de ramp met de MH17 plaats boven Oost-Oekraïne. Deze gebeurtenis had en heeft veel impact op Hilversum. Er zijn Hilversummers omgekomen. Ook kwamen alle gevonden lichamen naar de Korporaal van Oudheusden Kazerne in Hilversum.

College en raadsleden waren aanwezig bij de diverse aankomsten van de rouwauto’s met kisten.  Hier een korte impressie van Aafke Vreugdenhil, aanwezig bij de eerste aankomst. http://is.gd/kptLwc

November: Bed, Bad en Brood

De raad van Europa tikte Nederland op de vingers over hoe wij met uitgeprocedeerden omgaan. Wij stelden vragen aan het college over de situatie in Hilversum: http://is.gd/4JE6bj.  Het college beantwoorde onze vragen positief maar afwachtend. http://is.gd/kX3hpL. In januari 2015 spreken we hier verder over in de gemeenteraad. Ons doel is menswaardige opvang voor iedereen.

De Fractie

Na bijna 12 jaar heeft Aldrik Dijkstra afscheid genomen van de Hilversumse gemeenteraad. http://is.gd/2RzJuE. Omdat bestuur en politiek blijven boeien, is Aldrik inmiddels volop bezig als wethouder in de gemeente Ronde Venen (o.a. Mijdrecht, Vinkeveen, Baambrugge).  http://is.gd/TdwWJU

Tjerk Pelsma is toegetreden als Fractiemedewerker. Hij houdt zich vooral bezig met de commissie Ruimte. Hierin komen onder andere bestemmingsplannen, bouwplannen grondzaken aan de orde.

Na meer dan 20 jaar heeft Bert Burema afscheid genomen als fractiemedewerker. http://is.gd/Vxpf42

De fractie bestaat nu uit de volgende personen:

Raadsleden

Jan de Wit (fractievoorzitter)

Portefeuilles: Bestuur, Financiën,Openbare Orde en Veiligheid, Economie, Ruimtelijke Ordening, Bouwprojecten, Verkeer, Bouw- en Woningtoezicht, Beheer, Recreatie, Natuur, Milieu

Aafke Vreugdenhil

Portefeuilles: Zorg/WMO,Jeugdzorg, Onderwijs, Participatiewet, Welzijn, Cultuur, Sport

Fractiemedewerkers:

De fractiemedewerkers ondersteunen de raadsleden op hun eigen dossiers en zijn namens de fractie woordvoerder in de commissies.

Walter Brands: Commissie Verkeer en Beheer (Verkeer, Bouw- en Woningtoezicht, Beheer, Recreatie, Natuur, Milieu)

Tjerk Pelsma: Commissie Ruimte (Ruimtelijke Ordening, bouwprojecten, Grondzaken)

Reinier Goedhart: Financiën

Vacature: Commissie Samenleving (Zorg/WMO, Jeugdzorg, Onderwijs, Welzijn, Cultuur, Sport)