ChristenUnie: Haal ‘de Passion’ naar Hilversum!

woensdag 08 april 2015 14:40

Een duurzame toekomst voor het centrum van Hilversum:

Het centrum van Hilversum staat voor een uitdaging! De behoeften van bezoekers op het gebied van winkelen en ontspanning veranderen snel. Winkelstraten hebben het moeilijk met leegstand en afnemende bezoekersaantallen tot gevolg. Hilversum moet wat ons betreft weer meer bezoekers uit de regio gaan halen. Werk aan de winkel!

De gemeente Hilversum werkt daarom aan een toekomstvisie voor het centrum. Vanavond buigt de commissie Ruimte zich over de concept centrumvisie. Op 13 mei wordt dit concept in de gemeenteraad besproken en daarna start de algemene inspraakprocedure.

ChristenUnie Hilversum is blij met de komst van een centrumvisie. Kijk rond in het centrum, aanschouw de leegstand, en iedereen zal beamen dat er wat moet gebeuren. We pleiten echter voor een reëel en duurzaam plan. Niemand heeft er wat aan als de centrumvisie na vaststelling ergens in een bureaula verdwijnt. We zien graag praktische oplossingen die toekomst vast zijn. De conceptvisie (http://centrumhilversum.nl/wp-content/uploads/2015/03/VOORONTWERP-CENTRUMVISIE.pdf) die het college ons voorlegt is een mooie aanzet, maar voldoet nog niet aan al onze wensen. Bovendient eindigt het met een lijst van grote en dure projecten zonder duidelijke onderbouwing van nut en noodzaak.

De volgende drie punten willen wij op voorhand neerleggen:

1. Groen en Duurzaamheid

Aan groen en duurzaamheid wordt nog onvoldoende aandacht besteedt. Terwijl deze speerpunten juist in het centrum tot uitdrukking moeten komen en het centrum mede sfeervol en aantrekkelijk kunnen maken.

2. Kies voor moderne bereikbaarheid

Het is een visie voor meerder jaren. Die moet toekomstbestendig zijn en vooruit kijken. Een belangrijk onderdeel van de visie is bereikbaarheid. Er wordt daarin onvoldoende aandacht besteed aan duurzaam vervoer zoals fiets en openbaar vervoer.
ChristenUnie wil meer aandacht voor de fietsroutes, fietsparkeerplaatsen en busverbindingen vanuit de wijken en omliggende plaatsen naar het centrum van Hilversum. Bus en fiets moeten aantrekkelijker worden als alternatief voor de auto. Veranderingen van de autostructuur zijn we niet per definitie tegen maar ze mogen niet leiden tot verslechtering voor fiets en openbaar vervoer.

3. Leegstand

De afgelopen jaren is er te weinig bereikt om leegstand te voorkomen. Er is teveel winkelruimte. ChristenUnie wil een compacter, vitaal stadscentrum en een verkleining van het kernwinkelgebied. Daarom willen wij dat de gemeente actief meedenkt met pandeigenaren, vooral in aanloopstraten, om alternatieve bestemmingen voor hun panden te vinden.

4. Haal de Passion naar Hilversum!

Tot slot nog een praktische oproep: haal het landelijke evenement ‘de Passion’ naar Hilversum!
In de centrumvisie geeft de gemeente Hilversum aan graag evenementen naar Hilversum te willen halen.

ChristenUnie vindt: Als mediastad kunnen we niet achterblijven bij de rechtstreekse televisievertolking van dit verhaal uit de Bijbel. In 2015 was er terechte blijdschap over de Mattheus Passion in de Sint Vituskerk. In 2016 kan dit hoopgevende evenement midden in het centrum, midden in de mediastad, plaatsvinden.

Archief > 2015 > april