ChristenUnie wil debacle met 'Welzijn nieuwe Stijl' voorkomen

maandag 08 juni 2015 10:04

Het college van B&W wil fors bezuinigen op Versa Welzijn. 'Welzijn nieuwe stijl' moet volgens hen de oplossing bieden. Het proces er naar toe verloopt verre van vlekkeloos. De bezuiniging is inmiddels ingeboekt, maar het ontbreekt aan een visie. Bovendien laat het overlegproces tussen de wethouder en Versa én met de raad(scommissie) veel te wensen over.
De ingrediënten voor een dreigend debalce zijn aanwezig. Dat gaat ten koste van de werknemers van Versa én hun clienten. Daarom doet ChristenUnie samen met Groenlinks, Hart voor Hilversum, PvdA en Leefbaar Hilversum een oproep aan SP wethouder Klamer.

Op maandag 8 juni doen bovengenoemde oppositiepartijen een gezamenlijke oproep aan wethouder Klamer (SP) om dit proces nu stevig en in goed overleg ter hand te nemen. De brief is bijgevoegd.

Samenvattend:

We roepen u op uiterlijk woensdag 10 juni het volgende te overleggen aan de commissie Samenleving:

- De B&W-nota, die op donderdag 19 mei vastgesteld is en die nog niet openbaar gemaakt is

- De uitgangspunten die u aan Versa Welzijn heeft meegegeven over op welke taken u wilt bezuinigen in 2016 en welke taken u in dat jaar wilt behouden. Hierbij geeft u helder aan welke wijkcentra/buurthuizen niet meer gerund worden door Versa per 1 januari 2016 en welke dienstverlening van Versa aan burgers per die datum stopt. Daarbij ontvangen we ook graag een onderbouwing waarom u voor het stoppen van juist die buurthuizen en taken gekozen heeft.

Als u aan Versa geen uitgangspunten voor 2016 heeft meegegeven ontvangen we graag alle correspondentie (per brief en per mail) tussen de gemeente Hilversum (ambtelijk en bestuurlijk) en Versa vanaf 1 maart 2015 tot en met nu. Dan krijgt de raad een beeld waar u het in die tijd over gehad heeft.

- Een overzicht van welk deel van 1.770.000 euro, die Versa bezuinigt, in 2016 beschikbaar blijft voor het Nieuwe Welzijn en aan welke taken en partijen u dit gaat toekennen.

- Een concreet plan met activiteiten, deadlines, budget en organisatie voor de inrichting van het Nieuwe Welzijn per 1 januari 2016.

- Een verantwoording aan de commissie over hoe u voor continuiteit gaat zorgen. Hoe zorgt u ervoor dat alle buurthuizen in Hilversum open blijven per 1 januari 2016? Hoe zorgt u ervoor dat de overige dienstverlening, die Versa nu levert aan burgers, per 1 januari doordraait, uitgevoerd door Versa of op andere wijze.

Zo hopen we nog in juni een goed debat in de commissie te kunnen voeren over het behoud van belangrijke onderdelen van het welzijnswerk voor onze inwoners:

- de wijkcentra en buurthuizen

- het jeugd- en jongerenwerk, in de wijkcentra en op straat

- de vrijwilligerscentrale

- de mantelzorgondersteuning

- het maatschappelijk werk

- het opbouwwerk in de wijken

- het preventief huisbezoek aan 75-plussers

- de sociaal raadslieden

- de ondersteuning van kwetsbare groepen

- en de overige diensten van Versa.

Bij voorbaat dank voor uw medewerking.

Met vriendelijke groet,

De fracties van Groenlinks, Hart voor Hilversum, PvdA, Christenunie en Leefbaar Hilversum.

OproepAanWethouderKlamerDef158,5 kBapplication/msworddownload
Zorg, Welzijn & Sport