1000 Bomen voor Hilversum

donderdag 02 juli 2015 09:23

‘Hilversum nóg groener maken’, is de ambitie van GroenLinks, VVD en ChristenUnie. Partijen dienen tijdens de raadsvergadering van 2 juli 2015 een motie in om 1000 extra bomen te planten vóór het einde van 2018.

De bomen worden geplant in enkele nog ‘groen-arme’ buurten in Hilversum en in het centrum.

De partijen verstrekken de gemeente een lijst met suggesties voor de locatie van de bomen.

De indieners vinden dat de natuur en het groene karaker behoren tot de kernkwaliteit van Hilversum. Het is één van de redenen waarom mensen graag in Hilversum wonen, werken en verblijven. Er leeft een raadsbrede ambitie om het centrum op te knappen en meer aandacht aan de media en cultuur te geven. Daarbij is volgens Jan Kastje (GrL), Arno Scheepers (VVD) en Jan de Wit (ChristenUnie) minimaal een evenredige inzet op het versterken van het groen in de stad. Ze pleiten daar al langer voor.

Het initiatief lijkt op brede steun te kunnen rekenen. Partijen als D66 en CDA hebben al aangegeven mede-indiener van de motie te willen zijn.

Het College heeft in de kadernota weliswaar geld gereserveerd voor groen, maar hier nog geen concrete plannen voor gepresenteerd. Daarom stellen de indieners van de motie voor om een ‘1000 bomen fonds’ op te richten en daar € 1 miljoen euro in te investeren. Het college moet in het najaar met een Plan van Aanpak naar de gemeenteraad  komen hoe zij de bomen denkt te gaan planten.

Archief > 2015 > juli