Afval nog beter scheiden: Weer een kliko erbij?

dinsdag 03 november 2015 13:46

Goed nieuws uit de regio! We gaan ons afval nog beter scheiden. Van Afval Naar Grondstof! Doel is 75% hergebruik. Een duurzame doelstelling waar ChristenUnie enthousiast van wordt! De concrete uitwerking is minstens zo belangrijk. Reden voor de ChristenUnie fractie om kritisch naar de plannen te kijken.

Het voorlopige plan is te vinden op: www.gad.nl/voorlopig-besluit-regio-over-inzameling-huishoudelijk-afval.aspx. Tot 4 december kan iedereen op het plan reageren. In grote lijnen wijzigt het inzamelen van afval als volgt:

* Er komt een extra kliko voor het PMD-afval (plastic, metalen en drankkartons). Deze wordt elke drie weken geleegd. Deze kliko vervangt de huidige plastic zakken.

* De grijze kliko voor restafval wordt kleiner en wordt ook nog maar elke drie weken geleegd. Je kunt er ook voor kiezen om de grijze kliko in te leveren en het restafval zelf weg te brengen.

* De kliko voor GFT-afval (groente-, fruit- en tuinafval) wordt elke week geleegd.

* De kliko voor papier en karton wordt elke drie weken geleegd.

Draagvlak vinden wij erg belangrijk. Door geen onnodige drempels op te werpen zullen zoveel mogelijk inwoners hun afval ook echt scheiden. Wij denken dat, met een paar kleine aanpassingen, nog meer inwoners van het Gooi aan de slag zullen gaan met het gescheiden aanbieden van hun afval.

Geen ruimte voor vier kliko’s in de tuin?

Niet iedereen heeft ruimte in de tuin voor een vierde kliko. Deze huishoudens mogen hun grijze kliko inleveren waarna ze zelf hun restafval moeten wegbrengen. Om ze verder tegemoet te komen stellen we voor om een kleine, draagbare kunststof afvalbak aan te bieden voor restafval. Deze neemt niet zoveel ruimte in en kan elke drie weken aan straat worden gezet en/of tussendoor worden weggebracht naar een afvalpunt in de wijk.

Ophaalfrequentie

Volgens het plan wordt de kliko met PMD-afval straks elke drie weken opgehaald. Dat vinden we te weinig aangezien vleesschaaltjes en lege melkpakken gevoelig zijn voor ongedierte. Ook zal de hoeveelheid gescheiden PMD-afval als het goed is fors toenemen. Daarom stellen we voor om de ophaalfrequentie van de PMD-kliko te verhogen. Mogelijk kan dit door het GFT-afval niet wekelijks op te halen maar elke twee weken.

Monitoren en handhaven

Duurzaamheid vraagt eenieders inzet. Toch zal een deel van de inwoners, bewust of onbewust, zijn afval niet op de juiste manier aanbieden. Dit zal goed gemonitord moeten worden en waar nodig moet (proportioneel) door handhavers worden opgetreden. We vragen ons af of hier nu voldoende geld en tijd voor is gereserveerd . Ons advies is om nog eens kritisch naar monitoring en handhaving en de budgetten hiervoor te kijken.

Bovenstaande ideeën en aandachtspunten zullen wij in de Commissie Verkeer en Beheer van 4 november aan de Wethouder Duurzaamheid meegeven. We hopen dat ze onze praktische ideeën omarmt en ze meeneemt naar de regio Gooi en Vechtstreek als de definitieve plannen worden vastgesteld. We wensen de wethouder en de regio veel succes bij het bereiken van haar mooie en broodnodige duurzaamheidsdoelen.

Namens de ChristenUnie-fractie in Hilversum

Walter Brands en Jan de Wit