Aftellen met kandidaten. Aafke Vreugdenhil-de Blécourt: Ervaring en visie

Campagnezaterdag 1maandag 17 maart 2014 17:00

Het wordt spannend, komende woensdag voor de Hilversumse ChristenUnie. Halen we na het succes van vier jaar geleden opnieuw twee zetels? Wordt kwaliteit, geloof in de samenleving en een constructieve houding beloond met een derde zetel?
Wij tellen af met de kandidaten voor de gemeenteraadsverkiezingen met vandaag de nummer 2: Aafke Vreugdenhil-de Blécourt.

Aafke Vreugdenhil-de Blécourt is in het dagelijks leven zelfstandig ondernemer. ‘Ik geef trainingen op het gebied van communicatie, zoals hulpverleningsvaardigheden voor hulpverleners, trainingen voor stagebegeleiders en teamtrainingen in de zorg.’ Daarnaast doet Vreugdenhil met haar bedrijf 'VREA’ gesprekstrainingen binnen kerken, is ze coach en mediator, bijvoorbeeld bij burenconflicten.

Vanzelfsprekend
Voor Vreugdenhil is het altijd vanzelfsprekend geweest om actief te zijn in de politiek: ‘Vanaf m'n zestiende ben ik betrokken bij de politiek. Eerst binnen een politieke jongerenorganisatie, daarna binnen het GPV en later de ChristenUnie. Het is voor mij altijd vanzelfsprekend geweest dat je als christen je verantwoordelijkheid neemt in de maatschappij op de plek die je gegeven is.’

Waarom voor de ChristenUnie?

‘De ChristenUnie is de partij die het meest bij mij past omdat ik vind dat het je opdracht is te streven naar een paradijs op aarde voor iedereen, ondanks dat je weet dat nooit te zullen bereiken. Niet met een boekje in een hoekje bezig zijn met je eigen zieleheil. Dat betekent voor mij pragmatische politiek en soms het minst slechte van twee kwaden kiezen.’

Ervaren
‘Vreugdenhil is bestuurlijk flink door de wol geverfd: ‘Ik ben verschillende keren bestuurslid geweest, heb deelgenomen aan de meeste campagnes en ben in het verleden ook steunfractielid geweest. Nu ben ik al weer vijf jaar fractiemedewerker waarbij ik me voornamelijk bezig hou met onderwijs, zorg en welzijn’.

Vreugdenhil kent alle zorg- en welzijnsinstellingen in Hilversum en weet goed wat er in de Hilversumse buurten speelt.

Campagne voeren voelt soms net als evangelisatieZorgvisie
De overgang in de zorg is een onderwerp dat op het bordje ligt van Vreugdenhil. De landelijke overheid bezuinigt de komende jaren fors op de AWBZ door taken bij de gemeenten in de WMO onder te brengen.

De gemeenten worden daarbij verantwoordelijk voor de thuiszorg, gehandicaptenzorg en ouderenzorg. Daarnaast gaan ook de jeugdzorg en de jeugd GGZ naar de gemeenten. De gemeentes krijgen dus te maken met een forse taakverzwaring maar krijgen bij deze overheveling, transitie of decentralisatie ook nog eens minder geld van ‘Den Haag’ mee.

Volgens Vreugdenhil heeft de Hilversumse ChristenUnie een duidelijke zorgvisie ontwikkeld. ‘Wij vinden dat iedereen die het nodig heeft toegang moet krijgen tot zorg en dat zoveel mogelijk Hilversummers een zinvol leven leiden, zonder financiële problemen. Maar tegelijkertijd vinden we dat we meer zelf moeten doen én wie kan moet financieel meer zelf bijdragen. Hoe meer we elkaar onbetaald aandacht geven, hoe minder betaalde aandacht nodig is en hoe meer geld er overblijft voor betaalde professionele zorg.'

Welke reacties krijg je op straat tijdens de campagne?

‘De gesprekken voelen soms als een soort evangelisatie. Als je bij mensen doorvraagt, kom je snel bij hele fundamentele kwesties terecht, zoals het lijden in de wereld. Daarnaast voelen veel mensen zich ‘gepakt’ door de overheid. Tijdens dat soort gesprekken gaat het vaak over de tegenstelling tussen rijk en arm. Voor veel mensen is het moeilijk om verder te kijken dan hun eigen belang. Teleurstelling wordt dan omgezet in niet stemmen, passiviteit en het gevoel nergens meer invloed op te hebben.’

Wat hoop je voor komende woensdag te bereiken?

‘Voor woensdag moeten we nog zo veel mogelijk mensen bereiken. Onze flyer (met daarop onze visie en de hoofdpunten van het programma) ziet er zo goed uit dat we vorige week extra hebben laten bijdrukken. Die extra kaarten moeten echt allemaal in de hand of in de bus. Daarom heb ik veel mensen gemobiliseerd om daarmee te helpen.’

GR2014

Archief > 2014 > maart