Grondwet EU, stem: Nee!

woensdag 01 juni 2005 22:12

Op 1 juni mag u weer stemmen. Nu in een referendum over een Grondwet voor Europa. De ChristenUnie adviseert: stem tegen.

Waarom ‘Nee’? Deze grondwet brengt ons niet dichter bij het door ons gewenste Europa. Natuurlijk zijn er positieve punten. Zo is de ChristenUnie een groot voorstander van de voorgestelde subsidiariteitstoets. Dat betekent het regelen van zaken door de laagst mogelijke overheid. Daarnaast is bijvoorbeeld het blijvende vetorecht over de meerjarenbegroting een goede zaak.
Maar deze grondwet heeft per saldo meer negatieve dan positieve kanten. De Nederlandse stem wordt gesmoord, we raken de controle kwijt en vaagheid is troef.
>> Een overzicht van Nee-argumenten
>> André Rouvoet over Nee tegen Europese Grondwet

Europese grondwet: meer weten?
Voor wie meer wil lezen over het ‘Nee’ tegen deze Grondwet voor Europa: het Wetenschappelijk Instituut geeft een brochure uit over dit onderwerp, te bestellen via wi@christenunie.nl. Voor wie meer wil horen, zijn er debatten in diverse provincies. In de agenda onderaan deze nieuwsbrief staat een overzicht. De komende weken zal er regelmatig nieuwe informatie over de Europese Grondwet en het referendum verschijnen op onze site.

Archief > 2005 > juni