Commissie welzijn 26-04-2005

zondag 01 mei 2005 14:52

Nederlands kampioenschap schaken. WMO, Jeugdparticipatie, bibliotheekwerk vernieuwing en bezuiniging.

Commissie Welzijn 26-04-2005

6.         Nederlands Kampioenschap schaken

Kampioenschap Schaken naar Hilversum. Klinkt mooi. De vraag is of het ook zo’n vaart loopt, want ik heb begrepen dat Leeuwarden ook alles in het werk stelt om het toernooi te behouden.
Verder problemen met de manier waarop dit is gegaan. Eerst wordt er plompverloren, tijdens de persmeeting en zoals dat wel vaker gaat, gemeld dat Hilversum het toernooi naar zich toe wil halen.
Vervolgens wordt er gemurmureerd door de bevolking en de raad en dan wordt het voorstel in 3 delen geknipt. We zouden nu voor hetzelfde kiezen, maar we verspreiden de besluitvorming een beetje. Ieder jaar 35.000 Euro ipv in een keer ruim een ton.

Het zou teveel om de postzegel gaan en te weinig om de inhoud van de envelop begreep ik van de heer Nagel. Feit is wel dat als je een brief frankeert met een tekort aan postzegels, of helemaal niet frankeert, de brief met strafport wordt afgeleverd bij de ontvanger en in het vervelendste geval retourafzender wordt gestuurd.

In onze ogen is het voorstel niet veel anders dan een onjuist gefrankeerde brief. Er is niet zorgvuldig met de procedures omgegaan en wij laten niet met ons sollen. We sturen de brief bij deze dan ook gewoon retour afzender omdat we niet van plan zijn om de strafport a 35000 Euro te gaan betalen.

Los van de procedures, denken wij dat er ook andere zinnige dingen te doen zijn van het geld dat nu zou worden vrijgemaakt. De veiligheid op straat verhogen door het inzetten van een of twee stadswachten bijvoorbeeld. Moet voor dat geld wel kunnen dachten we zo.
Of extra budget vrijmaken om de integratie in Hilversum te bevorderen. Kan ook geen kwaad denken wij. Of geld vrijmaken om de hondenpoepoverlast in de Kievitsstraat op te lossen. Of een extra investering plegen in het bibliotheekwerk. Ik noem maar wat dwarsstraten. Of het geld gebruiken om eens goed te kijken naar het ouderenbeleid in de gemeente Hilversum.

Met andere woorden, wij wensen het nu vrijgemaakte bedrag op een andere manier te besteden dan voor het houden van een schaaktoernooi. Hoe goed het ook is om te schaken, op dit moment zijn er andere prioriteiten. En schaken staat op dit moment nu eenmaal niet hoog op het prioriteitenlijstje.

7.         WMO

• Smal van start. Alleen invoeren wat noodzakelijk is. Lijkt op dit moment de juiste keuze.
  • Loket functie is verplicht. Voorstellen voor een loket per oktober 2005. Is dat niet laat?
  • Oktober wordt een erg drukke maand vwbt de voorbereidingen WMO. Lopen we met de huidige planning niet het risico niet klaar te zijn per 1 januari 2006?

Uitgangspunten
  • Onderschrijven de uitgangspunten. De individuele verantwoordelijkheid en de verantwoordelijkheid van de civil society voor elkaar is belangrijk. We staan ook positief tegenover het idee van vermaatschappelijking van de zorg. De mens is niet geschapen voor zichzelf maar wordt geroepen tot dienstbaarheid en naastenliefde. Dat de overheid daar een extra beroep op doet, wordt door de ChristenUnie gesteund.
  • Beleidsvrijheid voor gemeenten is mooi en belangrijk, hoe staat het met de inperking van die beleidsvrijheid en hoe zit het met de financiële vertaling van die beleidsvrijheid? Is daar al wat meer over bekend?
  • Stand van zaken rondom het PGB? Waarborgen om gebruik te maken gewaarborgd is het huidige voorstel van het kabinet?
  • Financieel: er wordt niet een echt rooskleurig plaatje geschetst. Dat baart ons zorgen.
  • Hoe gaat het college het gesprek met burgers en maatschappelijke organisaties en kerken aanpakken? Wanneer wordt het traject daarvoor ingezet. Mooie kans voor interactieve beleidsvorming.
  • Scenario’s op P 14. Wanneer moet er een keuze worden gemaakt voor de betreffende scenario’s? Wat heeft op dit moment de voorkeur van het College? (Voorkeur CU lijkt zo even uit te gaan naar optie 3).
  • Ouderenbeleid. We hadden naar aanleiding van de beantwoording van de wethouder vorige maand in deze commissie wel iets meer verwacht met betrekking tot het thema ouderenbeleid.

10.       Jeugdparticipatie
Voorzitter, we zijn blij dat er een ei gelegd is in een duale setting met een raadsbrede werkgroep Jeugdparticipatie. En we zijn ook tevreden met de inhoud van het ei. De door de werkgroep voorgestelde aanpak getuigt van realiteitszin. Onder het mom van als mohammed niet naar de berg komt, dan komt de berg wel naar Mohammed wordt voorgesteld om de de Hilversumse jongeren op te zoeken door scholen te bezoeken als raadsleden. Ik ben heel benieuwd hoe dat zal gaan en ik hoop dat het discussie oplevert. Wij zien het in ieder geval wel zitten. De website is een goede aanzet om voorlichting te geven aan jongeren. Daarnaast denk ik overigens dat heel veel gewone Hilversummers zich ook op de jongerenpagina zullen begeven omdat de huidige site nog wel wat te wensen overlaat. Maar dat is dan een onverwacht positief neveneffect.
We zijn benieuwd naar de activiteiten van het college om jongeren interactief bij de beleidsvorming te betrekken. We kunnen dus volledig instemmen met dit voorstel.

11. Nevenvestiging J.H. Donnerschool

• Derde aandachtstreepje regionaal onderzoek. Ik snap niets van de laatste 2 zinnen.
  • Wat zijn de financiele consequenties van het niet afgeven van een verklaring van geen bezwaar?
  • Voorstel: nader overeen te komen voorwaarden met het bestuur. Nota voor gemeenteraad: reeds overeengekomen voorwaarden? Wat is het nu? Bij het raadsbesluit opgenomen voorwaarden? Ik heb ze nog niet gezien.
  • Akkoord met voorstel? Wacht antwoord van de wethouder af.

13        Bibliotheekwerk vernieuwing
Op zich goede zaak dat Hilversum deel gaat nemen aan het vernieuwen van het bibliotheekwerk. De informatiemaatschappij veranderd razendsnel en daar moet op ingespeeld worden.

Ambivalent tegenover aan de ene kant de afbraakpogingen van het bibliotheekwerk, en aan de andere kant de pogingen om een en ander weer op te bouwen.
Met betrekking tot de “verklaring van goed gedrag” over het bibliotheekwerk. In hoeverre is er los van de bezuinigingen op de gebouwen, bezuinigd op andere zaken aangaande de bibliotheek? Punt 8 van de verklaring baart ons enige zorgen, want er wordt wel degelijk geprobeerd het bibliotheek werk de verminderen. Kunnen we zonder negatieve gevoelens aan deze verklaring onze naam verbinden?

Geen bezwaar van mijn fractie hiertegen.

14.       Bibliotheekwerk bezuiniging.
GL heeft grote moeite deze voorstellen en spreekt van een culturele verschraling. Vreest dat het voor de ouderen slecht zal uitpakken, vraagt of de wethouder bemiddelt bij het toch goed inrichten van steunpunten, zolang de wdz’s nog niet tot stand gekomen zijn.

ChristenUnie/SGP kan zich vinden in de woorden van GroenLinks, stemt in eerste instantie niet in met de bezuiniging. Heeft zorgen, o.a. over het verdwijnen van de bibliobus en vraagt zich af of ouderen echt gebruik zullen maken van de nieuwe, digitale manier van aanbieden van boeken. De fractie is niet blij met het feit dat de dienstverlening aan scholen weliswaar blijft bestaan, maar dat de prijs wordt opgeschroefd. Bovendien moeten de leerlingen nu per fiets naar de centrale vestiging, wat niet altijd veilig en eenvoudig zal zijn. De fractie heeft niet het idee dat met deze bezuiniging een echt goede slag is geslagen.

Archief > 2005 > mei