Beschouwing op programmarekening 2004

donderdag 09 juni 2005 22:21

De ChristenUnie/SGP fractie heeft gekozen voor een beleidsmatige beoordeling van de programmarekening 2004. De prioriteiten van het college hebben we langs de meetlat gelegd en tevens hebben we onze eigen visie naar voren gebracht.

Programmarekening 2004

Technisch

Voorzitter, de rekeningencommissie adviseert positief over de programmarekening 2004. De financiële administratie is op orde, ondanks interne bezuinigingen en verschuivingen. Er wordt wel gesteld dat het document teveel details en een bepaalde mate van versnipperdheid van de gegevens in zich heeft. Wij kunnen ons die kritiek voorstellen. Het blijft een opgave om door alle documenten heen te worstelen. Verder komt het verband tussen verantwoording in het jaarverslag en de cijfers in de jaarrekening niet echt goed uit de verf. Het is vaak te algemeen gesteld, te weinig toegespitst, te weinig concreet. Het zou goed zijn als er een relatie kan worden gelegd tussen de feiten en cijfers.

Voorzitter, gemeentebreed is de bedrijfsvoeringsmeter ingevoerd. En op zich geeft dat instrument goed de stand van zaken weer als het gaat om de bedrijfsvoering. Wij zijn er een voorstander van om de politieke doelstellingen van het college ook te vertalen in een soort politieke bedrijfsvoeringsmeter. Een mogelijkheid zou kunnen zijn de invoering van een Balanced Score Card systeem. Aan de hand van cijfermatige Kritische Proces Indicatoren kunnen doelstellingen worden gemeten. Het vergt echter wel een bepaalde aanpak die nogal op cijfers is gericht. Dit systeem wordt in diverse bedrijven op verschillende manieren gehanteerd.  Bij overheden is dit nog niet echt praktijk van alle dag. De gemeente zou zijn oor eens te luisteren kunnen leggen bij een aantal bedrijven.

Kritisch beoordelen op resultaten

Voorzitter, over het gevoerde beleid van het afgelopen jaar. Allereerst complimenteren we u met goedkeurende verklaring van de accountant. We complimenteren u ook met het financieel behaalde resultaat. Bijan 900.00 Euro overhouden is in deze tijden van krapte een prestatie op zich. We hebben inmiddels ook uw brief ontvangen met uw voorstellen voor besteding van het geld. Wij willen echter nog een andere mogelijkheid opperen: er zijn verschillende plaatsen in het land waar de bevolking zich mag uitspreken over de besteding van meevallers. Het lijkt ons een goed idee om de burgers van Hilversum te betrekken in de besteding van deze meevaller. Het betrekt burgers op een positieve manier bij het bestuur van de stad en het is per slot van rekening het geld van de burgers waar we het over hebben.
We stellen u dan ook voor dat u de burgers van Hilversum in de gelegenheid stelt om ideeën aan te dragen waaraan de meevaller zou moeten worden besteed. Dat kan bijvoorbeeld door uw voorstel voor inspraak vrij te geven en de reacties te verzamelen en aan de hand daarvan met een voorstel tot verdeling van de middelen te komen. Wellicht levert deze manier van burger participatie wel hele goede ideeën op.

Ik wil dan ook de volgende motie indienen:

MOTIE
De raad van de gemeente Hilversum, in vergadering bijeen op 8 juni 2005,

overwegende

• Dat de gemeente Hilversum een financieel overschot heeft op het boekjaar 2004
  • Dat er nog wordt gezocht naar een bestemming voor het overschot
  • Dat het wenselijk is de burgers van Hilversum actief te betrekken bij het bestuur van de stad

verzoekt het college

• De burgers van Hilversum de gelegenheid te bieden ideeen aan te dragen voor de besteding van het overschot 2004.
  • Deze ideeen te betrekken bij de discussie over de besteding van het overschot 2004.

en gaat over tot de orde van de dag.

ChristenUnie-SGP

Aldrik Dijkstra

Voorzitter, ik loop de prioriteitsthema’s van het college langs.

Hilversum als Woongemeente
Het Levensloop bestendig bouwen en de ontwikkeling van de Woondienstzones gaat gestaag voort. Dat is een positief punt
Het Langgewenst: komt niet van de grond. Wij vinden dat er onvoldoende vaart achter zit. Meer in het algemeen over woningbouw: we hebben in Hilversum een tekort aan woningen. De markt is gespannen en verlichting van de druk is nodig. Het aantal woningen in 2003 was 37.895 t.o.v. 37.928 op 1 januari 2004. Dat is een toename van 33 woningen. Dat is nog geen 1 promile. College benoemd dit wel als een speerpunt. Waar is de daadkracht? Wij vinden dat er extra tijd en energie moet zeker worden gestoken in het realiseren van woningen in Hilversum. Het Langewenst valt daar zeker onder.

Voorzitter: het college zet realisatie van de vrijliggende fietspaden. Echter in de kerngegevens wordt de realisatie van de fietspaden niet genoemd. Enkel de recreatieve fietspaden worden genoemd en daar blijft het totaal aantal kilometers hetzelfde.
Met de voortgaande uitvoering van plan wegen worden er ook meer vrijliggende fietspaden gerealiseerd. De ChristenUnie is zoals u weet een groot voorstander van vrijliggende fietspaden in de gemeente. We willen graag het aantal kilometers nieuw gerealiseerd fietspad in cijfers terugzien.

Achterstanden voorkomen: Onderwijs achterstanden beleid. U gaat niet in op het door u zelf genoemde speerpunt in de programmarekening. Althans u gaat er wel op in, maar het blijft bij intenties en doelstellingen. We zien teveel taal, woorden en intenties, maar geen concrete realisaties. De doelstellingen die u noemde worden niet uitgewerkt.
U gaat in op wat de minister heeft gedaan en niet gedaan, maar wat is nu eigenlijk de rol van de gemeente?

Is de gemeente bekend met uitval in het onderwijs en voortijdig schoolverlaten, En is het mogelijk om op korte termijn cijfers te krijgen? Wellicht moeten we onze meevaller gebruiken voor de bestrijding van de onderwijs achterstanden problematiek.

De jeugdwerkloosheid wordt niet genoemd in de verantwoording. Maar het is wel een speerpunt. Waarom noemt u het niet? We wijzen in dit geval op de problematiek mbt de toenemende jeugdwerkloosheid.
2e termijn: Als dit nie toeneemt en u had u dit had genoemd hadden we u wellicht kunnen complimenteren.

Integratie: Het ontbreekt aan een verantwoording over activiteiten en al dan niet toegenomen problematiek. Ondanks de gebeurtenissen van het afgelopen jaar wordt er niets over gezegd. Wat is de visie van het college? Nu blijkt de reserve voor nieuwkomers te worden verlaagd. Is dat de bedoeling?

Toename bijstandsgerechtigden. U schrijft dat er in Hilversum sprake is van 10%. Toename van het aantal bijstandsgerechtigden. Getalsmatig valt dat mee, gevoelsmatig is een 10% stijging wel veel. En ik kom daarmee op een punt dat vanochtend ook in de Gooi en Eemlander werd genoemd: Armoedebeleid / sociale problematiek.
Hoe staat het met echte armoede in Hilversum. Heeft het college zicht op de echte armoede? Uit andere steden in Nederland bereiken ons verhalen van toenemende aantallen gezinnen waarbij er echt niet genoeg eten op tafel komt. Er zijn hierover ook diverse items in de media geweest. Loopt Hilversum het risico met de zelfde problematiek te maken te hebben zonder dat we het weten?

Hilversum als Centrumgemeente
Het project Monnikenberg gaat langzaam. We zouden graag zien dat er meer vaart achter dit project wordt gezet. We pleiten er dan ook voor dat er duidelijkheid ontstaat over de gemaakte onderlinge afspraken.

Veiligheid: Als het gaat  om jeugdveiligheidsplannen en wijkveiligheidsplannen constateren we dat de resultaten moeilijk meetbaar zijn. Maar er is ook geen poging gedaan in deze programma rekening. Een punt dat naar onze mening voor verbetering vatbaar is.

Bezoekers en evenementen: U heeft in de begroting 2004 de kerkbrink als prioriteit opgevoerd. Er is echter niets gerealiseerd. Nu komt u met een voorstel nu er geld over blijkt te zijn. Als iets echt een prioriteit zou er eerder geld voor zijn vrijgemaakt. Het komt nogal Ad Hoc over.

Parkeerproblematiek: We constateren dat de parkeerbegroting nog steeds een verlies oplevert. U wilt niet van het maaiveld parkeren af omdat dat geld oplevert. Daar kunnen we ons ook wel wat bij voorstellen, maar het is wel korte termijn denken. Wij willen de redenatie omkeren: ontmoedig maaiveld parkeren zodat mensen parkeren in parkeergarages en de parkeergarages winstgevend worden. Met andere woorden betaald parkeren in parkeergarages en een vergunningsysteem op maaiveld zonder betaald parkeren.

Openbaar vervoer en vervoersmanagement: Hoe staat het met de initiatieven om Hilversum te betrekken bij de lightrailverbinding tussen Almere en Utrecht? Vervoersmanagement: Na het initiatiefvoorstel van D66 in het begin van de raadsperiode hebben we weinig meer vernomen van het concept vervoersmanagement.

Hilversum als Mediastad; U wilt mediastad stimuleren, maar u noemt niet de toename of afname van het aantal mediagerelateerde banen in de rekening over 2004. Hoe is het dan mogelijk om het eigen beleid te meten en te sturen? Als het dan een prioriteit is, noem dan op zijn minst wat gegevens.

Er zijn ook een aantal zaken waarvan wij vinden dat er nadrukkelijker aandacht voor moet komen. We willen die plaatsen in het kader van het opzetten van het concept relatiepolitiek.

De christelijk-sociale traditie is gebaseerd op het besef dat mensen in relatie met anderen pas écht tot hun recht komen. Individu en samenleving zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De ChristenUnie heeft in januari 2005 een visie op samenleving en politiek gepresenteerd waarin relaties tussen mensen centraal staan onder het motto
“relatiepolitiek van individualisme naar relationisme”. Zo’n relatiepolitiek biedt mogelijkheden tot een verrassende en vernieuwende benadering van vele politieke vraagstukken. Dat is in het Verenigd Koninkrijk aangetoond met het concept van de R-factor (Relationism). Relatiepolitiek kan in elk geval voor drie niveaus vruchtbaar worden gemaakt:
  • Het eerste niveau: samenleven in gezin, kerk en school. Investeren in tijd en verantwoordelijkheid voor elkaar.
  • Het tweede niveau: samenleven in buurt, dorp of stad. Investeren in betrokkenheid op elkaar en op de leefwereld.
  • Het derde niveau: samenleven in Nederland en de wereld. Investeren in gedeelde waarden met elkaar.

Voor het besturen van een gemeente is vooral het tweede niveau van belang. Investeren in betrokkenheid op elkaar en op de leefwereld. In dat kader vinden we zaken als communitycare, jeugdveiligheidsbeleid, sociaal beleid, ouderenbeleid en stimulering van de breedtesport meer dan waard om in te investeren. Als laatste horen we graag van u wat op dit moment de stand van zaken is met betrekking tot:

• Jeugdveiligheidbeleid en jeugdgezondheidszorg. We dringen aan aan op een extra impuls aan het jeugdpreventiewerk. De wethouder welzijn heeft zich ook in die trant uitgelaten toen hem tijdens zijn eerste raadsvergadering werd gevraagd wat zijn doelen waren en hij antwoorde dat een van de doelen was het investeren in het jeugdbeleid. Dus nu is de vraag wat is de stand van zaken?
  • Communitycare: Wat zijn de vervolgstappen die het college wil ondernemen om community care levensvatbaar te laten zijn.
  • Stimulering breedtesport à Afgelopen jaar te weinig geïnvesteerd door gebrek aan assertiviteit van het college. We waarderen het dat u dat volmondig toegeeft. Wellicht een mogelijkheid om sportstimulering bij jongeren een extra impuls te geven. Kunt u aangeven hoe effectief de sportstimuleringsprogramma’s voor jongeren zijn? Is daar nog een slag te maken?

Archief > 2005 > juni