Groen licht islamitische basisschool

donderdag 14 april 2005 23:47

Bron: Gooi en Eemlander Eddie de Paepe

HILVERSUM - De in Almere gevestigde stichting Al Imam kan per 1 augustus van dit jaar in Hilversum van start gaan met een islamitische basisschool. Een ruime meerderheid van de Hilversumse gemeenteraad ging gisteren akkoord met het plaatsen van deze instelling op het gemeentelijke plan van nieuwe scholen 2005-2007. Alleen de fracties van GroenLinks en Groep Munnik stemden tegen.

Dat wil niet zeggen dat de rest van de gemeenteraad geen bedenkingen had. Bijna alle fracties meldden zich zorgen te maken. Gevreesd wordt met name dat de nieuwe school niet bijdraagt aan de integratie van allochtone kinderen in de Hilversumse samenleving. Fractievoorzitter Ineke van de Rotte van GroenLinks wees in dat verband op de geslotenheid van de (Almeerse) school, de scheiding van jongens en meisjes en de strenge kledingvoorschriften.

Omdat de gemeente Hilversum geen enkele mogelijkheid heeft om de komst van de school te voorkomen óf te vertragen legden Leefbaar Hilversum, VVD, PvdA en D66 zich daar - zij het meestal morrend - bij neer. Alleen CDA en ChristenUnie/SGP stemden, als pleitbezorgers van het bijzonder onderwijs, volmondig vóór.

De gemeenteraad gaf onderwijswethouder Patrick van den Brink wel de opdracht mee zo snel mogelijk met het bestuur van Al Imam over de Hilversumse zorgen te gaan praten. Uit diens antwoord bleek dat hij dat al van plan was. Verder benadrukte Van den Brink dat het vinden van onderdak voor de islamitische basisschool een ’verschrikkelijk probleem’ is. Desondanks beloofde hij binnenkort met een voorstel te komen. ,,Maar dat zal wel betekenen dat de islamitische school flink zal moeten inschikken."

In de media

Archief > 2005 > april