Alleen GroenLinks en ChristenUnie voor huurteam

vrijdag 16 september 2005 20:38

15 september 2005 · De Hilversumse gemeenteraad, met uitzondering van GroenLinks en de ChristenUnie, ziet niets in de instelling van een huurteam. Zo'n verzoek van de huurdersleden van de huurcommissie werd afgedaan met een kort briefje, dat er op neerkomt dat huurders maar voor zichzelf moeten zorgen. Met name het CDA viel, bij monde van raadslid Otger Meuwissen, voor de zoveelste keer door de mand als partij die weinig boodschap heeft aan de zwaksten in de samenleving. Ook PvdA-wethouder Ben Hammer was uiterst beslist in zijn afwijzing: ook wat hem betreft moet de huurder het zelf maar uitzoeken.

Volgens de huurdersleden van de huurcommissie verliezen veel Hilversumse huurders hun zaak voor de huurcommissie, ondanks dat men in zijn gelijk staat, omdat men onvoldoende deskundige ondersteuning heeft. In Amsterdam staan huurders veel sterker omdat zij daar worden ondersteund door, van gemeentewege ingestelde, huurteams.

Andere gemeenten

De Hilversumse wethouders van Leefbaar Hilversum, CDA en PvdA voelen er, na overleg met andere gemeenten in de regio, weinig voor. Volgens het college konden de huurders ook een beroep doen op de Rechtswinkel of een eigen advocaat. Sommige gemeenten in de regio voelen er wel wat voor, zo blijkt uit het korte briefje.

Te hoge huren

GroenLinks-raadslid Erik de Lange is het met die afwijzing niet eens. Volgens hem worden er in de particuliere huursector vaak veel te hoge huren gevraagd, en hebben veel huurders niet de positie om een klachtprocedure bij de huurcommissie te starten. Hij wees er op dat in Amsterdam de huurteams zelf het initiatief nemen om de huurhoogte te controleren en eventuele procedures te voeren.

Samenwerking

In meer dan 80% van de procedures wordt de huurder daar in het gelijk gesteld en wordt de huur verlaagd. Doordat de huurteams het initiatief nemen, loopt de huurder geen risico op represailles van de verhuurder. De Lange zag ook wel mogelijkheden om een huurteam te laten samenwerken met de gemeentelijke afdeling Bouw-en Woningtoezicht bij de controle van illegale kamerverhuurpanden.

De GroenLinksers vroegen het college, als men dan al geen behoefte had aan een eigen huurteam, eerst samen met de Rechtswinkel en de Sociale Raadslieden te onderzoeken welke andere mogelijkheden er zijn om via deze organisaties de huurders te ondersteunen.

Geen gemeentetaak?

PvdA-wethouder Ben Hammer (Volkshuisvesting) zag er echter helemaal niets in. Volgens hem heeft de gemeente geen taak in het beschermen van huurders en hebben die daar zelf genoeg mogelijkheden voor. CDA-raadslid Otger Meuwissen zette dit nog wat extra dik aan, door GroenLinks te verwijten de burger bij alles aan de hand te willen nemen.

Steun van overheid

Erik De Lange legde Meuwissen en Hammer nog maar eens uit dat je als huurder van een malafide verhuurder wel enige steun van de overheid kan gebruiken. Vergeefs: alleen Jan Burema van de ChristenUnie liet zich overtuigen en was met de GroenLinksers van mening dat de gemeente wel degelijk een taak heeft in het beschermen van de huurder. CDA en PvdA verzaakten opzichtig.

(Bron: GroenLinks-Hilversum.nl)

Archief > 2005 > september