Beter Bereikbaar?

dinsdag 18 oktober 2005 21:47

De Christenunie/SGP fractie heeft met belangstelling deelgenomen aan het proces en de inhoud van het Integraal Bereikbaarheidsplan, waarin voorstellen staan die de bereikbaarheid van het Mediapark en Hilversum tot 2020 moeten garanderen.

Wij zijn blij met het interactieve proces wat gevoerd is. Het plan lijkt inhoudelijk ook een ‘beide benen op de grond’ plan, wat financieel en politiek steun kan verwachten. Andere plannen die in de loop der jaren voor de bereikbaarheid van het Mediapark zijn, waren deels politiek onhaalbaar of financiële luchtfietserij. We denken hierbij aan tunnels, wegen over de hei en dergelijke.

Christenunie heeft altijd gepleit voor vervoersmanagement en een betere benutting van bestaande wegen. Het bereikbaarheidsplan lijkt vooralsnog een slag in de goede richting. Veel kruisingen worden aangepakt en beter ingericht om stilstaan te voorkomen en een doorstroming te garanderen. Helemaal gelukkig zijn wij met het fietspad langs het spoor, vanaf het station naar het Mediapark, alsmede met de pendelbussen die gaan rijden tussen het station en het Mediapark.

Het concept plan roept nog wel een heel aantal vragen bij ons op. De belangrijkste zijn:

• Luchtkwaliteit. Door het uitvoering van dit plan wordt verwacht dat het verkeer tot 2020 beter doorstroomt. Verkeer wat  geeft minder vervuiling dan stilstaand verkeer, dus verbetert de luchtkwaliteit. Maar wat zijn de gevolgen voor de luchtkwaliteit als er nog weer meer verkeer komt dan verwacht wordt? Wordt het probleem met de luchtvervuiling groter?
  • Fietstunnel Trompenberg. Wij zijn blij dat er budget uitgetrokken is voor oversteekmogelijkheden voor fietser. Wij staan echter niet achter het aanleggen van een fietstunnel onder de trompenberg omdat wij ons afvragen of dit wel de plaats is waar de meeste fietsers langskomen. Bovendien is een tunnel erg prijzig en er zijn veel oversteekplaatsen. Christenunie stelt voor om het geld van de tunnel te gebruiken voor het veiliger maken van de gelijkvloerse fietsoversteken. Dat kan bijvoorbeeld door middel van eilandjes en/of oversteeklichten.
  • Utrechtseweg. In 2020 zorgt (volgens de prognose) de kruising Diependaalselaan/Utrechtseweg voor veel opstopping. Ondanks het feit dat deze rotonde nog maar kort in gebruik is, wil Christenunie bekijken wat de mogelijkheden zijn om dit knelpunt op te lossen en vraagt zich af wat de kosten zijn. Daarna kan alsnog beoordeeld worden of dit kruispunt in het plan meegenomen moet worden.
  • Het niet meenemen van de regionale railverbinding met Huizen etc. vinden wij een gemiste kans. Kan dit alsnog toegevoegd worden?
  • Er worden veel ‘verkeerspleintjes’ toegepast. Deze ‘nieuwe uitvinding’ schijnt de oplossing te zijn voor veel problemen. Christenunie is voorstander van het uitproberen van nieuwe, slimme oplossingen. Het verkeerspleintje, wat nog niet in de praktijk getest is, vinden wij te nadrukkelijk aanwezig in het plan. Wat zijn de alternatieven die toegepast kunnen worden als de pleintjes niet blijken te werken?
  • Als dit plan wordt vastgesteld, is het wat de Christenunie betreft ‘alles of niets’. Een verkeersverbetering als deze werkt alleen als alle maatregelen uitgevoerd worden. Dus niet halverwege de boel om gooien of een aantal maatregelen schrappen omdat er een andere politieke wind waait of omdat het geld op is. Dit moet in de afspraken meegenomen worden. Hoe kan dit gegarandeerd worden?

Deze vragen zijn in de raadscommissie Verkeer en Buurt van 18 oktober gesteld. Begin november verwachten wij antwoord van de wethouder. Daarna zullen wij een definitief oordeel over het plan geven.

Wij willen graag de mening van de burger peilen. U kunt daarom op site door middel van de stemknoppen aangeven wat u van het plan vindt. Heeft u nog opmerkingen of vragen, dan kunt u die mailen aan: fractie@hilversum.christenunie.nl

Archief > 2005 > oktober