ChristenUnie maakt zich sterk voor Armoedebeleid en Sport - Voor elkaar? of voor elkaar!

vrijdag 11 november 2005 21:31

De algemene beschouwingen van de ChristenUnie-SGP fractie stonden in het teken van Armoede, Jeugdwerkloosheid en vroegtijdige schoolverlating en Sport. Twee ingediende moties werden overgenomen door het college dan wel door de raad aangenomen.

Voor elkaar? of Voor elkaar!

Dit zijn de laatste algemene beschouwingen in de raadsperiode 2002 – 2006. Een moment om eens even terug te blikken op de afgelopen 4 jaar. Het is goed om eens even bespiegelend terug te kijken. Verwacht van mij vanavond geen technisch verhaal.

Voorzitter, ik heb mijn werk de afgelopen 4 jaar gedaan vanuit de overtuiging dat het mijn christelijke taak is om op deze plaats vorm te geven aan een betrouwbare overheid die omziet naar de zwakkeren in de samenleving . Een betrekkelijk eenzame plaats al zeg ik het zelf. In een omgeving waar eigenbelang en prestatiedwang de boventoon voeren. Mijn kracht is de liefde van God en de liefde voor mijn naaste. Ik heb naar mijn kunnen geprobeerd me daarvoor in te zetten. Het evangelie is mijn drive. En daar ben ik trots op.

Terugkijkend zijn er een aantal zaken die me op de een of andere manier zijn bijgebleven, die indruk op me hebben gemaakt. Ik noem er een paar vanuit het perspectief van inwoners:
  • Bezuinigingen op Welzijn. (De zorg voor elkaar)
  • Bibliotheekdiscussie: met als hoogtepunt het raadhuis vol met protestanten. (Gelijke voorzieningen voor iedereen).
  • Oprichting van het Platform Bekend maakt Bemind. (De zorg voor elkaar, begrip)
  • De discussie over de toelating van een Islamitische School. (Vrijheid)

Maar ook onderwerpen die zeer samenhangen met het functioneren van het raadhuis en van de politiek:
  • Onderzoekscommissie belastingen. (Betrouwbare overheid)
  • Het debat over de Mussenstraat gisteravond.
  • De instelling van verschillende raadscommissies: wonen, jeugdparticipatie, dualisering, integratie. (Vernieuwing van het openbaar bestuur)
  • Perspectief voor de toekomst en de bezuinigingsoperatie die er op volgde. (Betrouwbare overheid)
  • De parkeerdiscussie.
  • De discussie over de bereikbaarheid in Hilversum.

We hebben ons als raad om een groot aantal zaken druk gemaakt, dat blijkt wel uit het summiere lijstje dat ik zonet heb opgevoerd. Onderwerpen waarmee we met elkaar druk zijn, en die soms door de samenleving niet ervaren en/of begrepen worden. Er zijn echter ook onderwerpen waarvan ik denk: hebben we daar wel genoeg oog voor gehad? Ik denk dan aan onderwerpen die de burger direct raken, zoals:
  • Armoede en eenzaamheid in Hilversum. Dat zijn onderwerpen die net als alcoholproblematiek en huiselijk geweld zich grotendeels achter de voordeur afspelen.
  • Maar ook de huisvestings- en urgentieproblematiek zijn prangende onderwerpen. We hebben eigenlijk geen goed antwoord op de problemen die er spelen op dat gebied spelen in ons dorp. Zitten we gevangen in ons eigen gecreëerde web?
  • Jeugdwerkloosheid en vroegtijdige schoolverlating. Hoeveel invloed hebben we daar eigenlijk op?

Een van de belangrijkste vragen die we ons moeten stellen is: zijn de Hilversummers er de afgelopen vier jaar in sociaal, emotioneel en materieel opzicht beter van geworden? Want dat is toch wat we willen met de stad? Samenhang, welvaart voor iedereen, participatie en integratie, kortom vooruitgang voor iedereen.

Ik vind het materiele opzicht niet het belangrijkste. Natuurlijk zijn er veel Hilversummers die er warmpjes bij zitten. En daar is ook niks mis mee. We worden gezegend in dat opzicht. Maar ik kijk dan vooral naar de andere kant van het plaatje: de sociale staat van Hilversum. Hoe staat het daar dan mee?

Het aantal bijstandsgerechtigden in Hilversum is toegenomen met 10% in het laatste jaar. Dat is hoog. Te hoog naar ons idee. En het aantal mensen dat terechtkomt in een schuldhulpverleningstraject stijgt rap in Hilversum en daarbuiten.
In de omgeving van Hilversum zijn er zaken aan het veranderen: in de gemeente Huizen worden concrete acties georganiseerd om een voedselbank in het leven te roepen. En nog wat verder van huis: uit een onderzoek dat werd gehouden in de gemeente Harlingen blijkt dat een kwart van de PKN-kerkgangers financiële problemen aan den lijve te hebben ondervonden of daar midden in te zitten.

Dames en Heren, de armoede in Nederland en Hilversum rukt op. Dat merken we om ons heen, en ik ben zeker van dat we in Hilversum de komende jaren ook veel nadrukkelijker te maken gaan krijgen met armoedeproblematiek. Laten we dat over ons heen komen? Of gaan we ervoor zorgen dat we de problematiek voor zijn? We moeten maatregelen nemen om te voorkomen dat de kloof tussen arm en rijk niet groter wordt en wordt verkleind!

Kijk, een eerste stap die het college zet is de herintroductie van de regeling om minima met een hond kwijtschelding op de hondenbelasting te verlenen. Je moet ergens beginnen. Maar in onze ogen is dit slechts het begin. Ik krijg de indruk dat het college ook wel aanvoelt dat de armoede in het dorp toeneemt. Maar we moeten doortastender zijn. Het probleem is dat armoede heel moeilijk waarneembaar is, maar ongetwijfeld wel degelijk aanwezig.

Wij willen de materie graag helder krijgen. Wij als stadsbestuur gaan de burgers in Hilversum vragen in hoeverre zij te maken hebben met armoede. Daarvoor zou een stadsenquête moeten worden gehouden. We vragen inwoners van Hilversum om hun persoonlijke verhaal te vertellen of op te schrijven. Ik denk dat we versteld staan van de verhalen. En ik denk ook dat we een beter beeld krijgen van wat er leeft in onze gemeente.

Daarom dien ik de volgende motie in:

MOTIE

NUMMER:

De raad van de gemeente Hilversum, in vergadering bijeen op 9 november 2005,

Overwegende dat:

• Armoede landelijk toeneemt
  • Hilversum aan die trend niet zal ontkomen.

verzoekt het college

• Aan de Raad een voorstel te doen om de armoede in Hilversum te onderzoeken en in kaart te brengen.

en gaat over tot de orde van de dag.

Aldrik Dijkstra

ChristenUnie-SGP

En hoe staat het met de emotionele staat van Hilversum dan? Hoe verdraagzaam zijn we tegenover elkaar? In hoeverre zijn we in staat om als verschillende groepen samen te leven in een en dezelfde stad? Kijken we naar elkaar om of is het nog steeds ieder voor zich? Nee, het is niet ieder voor zich, kijk maar naar de hoeveelheid welzijnswerk die er wordt verzet in onze stad. Maar is het genoeg?

Dat zijn de basale vragen waar het uiteindelijk om draait. Niet primair om de vraag of er wel voldoende parkeergelegenheid in de stad is of om de vraag of er en zo ja, hoe een nieuw theater wordt vormgegeven of dat er een tunnel onder het station wordt gebouwd. Die zaken zijn heel belangrijk, begrijp me niet verkeerd, maar er zijn zaken die nog belangrijker zijn. Het belangrijkste is of we vinden dat we hier als burgers met elkaar kunnen samenleven, op elkaar betrokken zijn, of er maatschappelijke participatie is, zonder eenzaamheid, armoede of zorg. Met name onder jonge mensen dreigt een deel de relatie met de samenleving te verliezen, geen werk, geen inkomen, geen hechte sociale verbanden, waarin men gecorrigeerd en gestimuleerd wordt.

Een punt dat ons zorgen baart is de hoge jeugdwerkloosheid. Veel jongeren haken af. Jongeren maken de school ‘niet af’. Behalen geen diploma, hebben geen werk en hebben onvoldoende structuur in hun eigen leven. Landelijk heeft 26% van de jongeren (tot 23 jaar) geen start kwalificatie voor de arbeidsmarkt (geen MBO-diploma op niveau 2). Het is juist voor jongeren zeer demotiverend om een opleiding niet af te maken, hun zelfvertrouwen wordt er door aangetast.

In de berichtgeving afgelopen weekend over dit onderwerp kwam naar voren dat het aantal jongeren zonder baan veel hoger was dan verwacht. Niet de geraamde 100.000 jongeren zitten zonder werk, maar maarliefst 250.000!

En deze jongeren zijn wel het sociaal kapitaal van onze samenleving. Het college heeft aangegeven in haar beantwoording tijdens de commissiebehandeling al een aantal zaken te doen om de jeugdwerkloosheid tegen te gaan. En we zijn blij met elke poging die wordt ondernomen om aan voortijdige schoolverlating en jeugdwerkloosheid wat te doen. Maar wij zijn ervan overtuigd dat er nog veel meer moet worden gedaan. En daartoe roepen we het college dan ook op. Zet alles op alles om de problematiek ook hier aan te pakken.

In 2006 moet u het aantal jeugdwerklozen en voortijdig schoolverlaters sterk hebben teruggedrongen. Op landelijk niveau zijn hiervoor ambitieuze doelstellingen geformuleerd en is veel theorie gecommuniceerd. Zoals u weet, moet u concrete invulling gaan geven aan uw lokale uitvoeringspraktijk.

Een belangrijk instrument voor jonge mensen om zich prettig en gewaardeerd te voelen is het beoefenen van sport. In de commissie stelden we vragen over de relatief lage sportbestedingen in onze gemeente. Het antwoord van de wethouder via de notulen gaf enige duidelijkheid over het hoe en het waarom van die lage bestedingen. “De gemeente draagt in redelijke mate bij aan de verschillende sportactiviteiten en evenementen”.

Als ik de gradatie redelijk zou ontvangen op school of op mijn werk zou ik denken: nou daar valt nog wel wat te verbeteren. De beantwoording van het college getuigt niet van erg ambitieus beleid. De ChristenUnie-SGP ziet dan ook graag dat er in uitstekende mate wordt bijgedragen aan de verschillende sportactiviteiten en evenementen. Startsubsidies, stimuleringsubsidies, het instellen van een creativiteitsprijs voor het betrekken van andere doelgroepen bij sport. Er zijn echt wel mogelijkheden. We dagen het college daarom uit met een ambitieus plan te komen om sport in Hilversum nu eens echt te stimuleren. Onze vraag is dan ook wanneer het college met dat plan op tafel komt.

MOTIE

NUMMER:

De raad van de gemeente Hilversum, in vergadering bijeen op 10 november 2005,

Overwegende dat:

• sport een belangrijke uitlaatklep is voor mensen
    • Mensen, jongeren en ouderen, door sport worden betrokken bij de samenleving.
    • Deelname aan de sport sociaal isolement voorkomt en tegengaat

spreekt als zijn oordeel uit

Dat het huidige Hilversumse sportbeleid ambitieuzer kan en moet

En

verzoekt het college

• Haast te maken met een ambitieus plan om sport in Hilversum te stimuleren.
  • Dit plan nog voor de komende verkiezingen aan de Raad te presenteren.

en gaat over tot de orde van de dag.

Aldrik Dijkstra

ChristenUnie-SGP

Voorzitter,

Deze begroting is onze begroting niet. Het bibliotheekwerk krijgt niet de impuls waarop we hadden gehoopt, het preventief jeugdbeleid blijft onuitgewerkt staan in deze begroting. aken als armoedebeleid, en inspanningen om maatschappelijke participatie te bevorderen, blijven wat ons betreft in de begroting onderbelicht. Resumerend zien wij daarom genoeg aanleiding om deze begroting af te keuren