ChristenUnie blij met initiatieven rondom armoede

maandag 28 november 2005 14:04

De ChristenUnie-SGP fractie is blij met de initiatieven die worden genomen om serieus werk te maken van de armoede problematiek in Hilversum. Het initiatief van Leefbaar Hilversum ondersteunen we van harte.

De ChristenUnie is verder blij met de reacties die op gang kwamen na de discussie in de raad over de door de ChristenUnie-SGP ingediende armoedemotie. In de lokale media ontstond veel aandacht voor het onderwerp, D66 ging direct op onderzoek uit om de ontbrekende gegevens rondom armoede op te sporen, Leefbaar Hilversum neemt het initiatief om het Leger des Heils te sponsoren.

" We zijn erg blij met deze acties want dat geeft aan dat partijen het onderwerp serieus nemen" . Zegt Aldrik Dijkstra, raadslid voor de ChristenUnie-SGP in Hilversum. " De vraag is natuurlijk wel wanneer het college de aangenomen motie over armoede, gaat uitvoeren. We hebben gevraagd om een diepgaand onderzoek, een stadsenquete, en ik ben benieuwd wanneer we daarvoor het eerste voorstel van het college gaan krijgen". De wethouder heeft in de raad en in de krant in iedergeval aangegeven de motie uit te zullen voeren en daar wil ik hem graag aan houden".

De ChristenUnie-SGP fractie steunt het initiatief van Leefbaar Hilversum om het Leger des Heils te steunen in de aankoop van kerstpakketten. Er is meer vraag naar hulppakketten dan dat het Leger des Heils kan kopen. " We ondersteunen de oproep van LH dan ook om een gift over te maken naar het Leger des Heils" .

Leefbaar Hilversum heeft het initiatief genomen om het Leger des Heils in Hilversum de helpende hand te bieden. Dit jaar zal het aantal aanvragen om kerstpakketten van mensen in armoede en eenzaamheid met 100% het beschikbare budget overtreffen. Het Leger des Heils is in staat 150 kerstpakketten te verstrekken, maar verwacht ruim 300 aanvragen.
Vorige maand hebben we in de raad gesproken over mensen die in nood en armoede verkeren, zegt initiatiefnemer en raadslid Wiljon Elbert. Laten we niet alleen er over praten maar ook de daad bij het woord voegen. We roepen de Hilversummers op, al is het maar een kleine bijdrage, iets te storten.

Wiljon Elbert heeft samen met fractievoorzitter Jan Nagel van Leefbaar Hilversum onlangs gesprekken gevoerd met Richard de Vree, korpsofficier van het Leger des Heils en Joop Gout, coördinator maatschappelijke dienstverlening. Daaruit is gebleken dat het Leger des Heils ongeveer 5.000 Euro nodig heeft om aan alle aanvragen voor kerstpakketten te kunnen voldoen.
Die aanvragen worden onderzocht en zijn veelal afkomstig van één oudergezinnen, mensen met schulden en andere gevallen van mensen in nood.

Leefbaar Hilversum wendt zich tot de andere politieke partijen in Hilversum met de vraag alle leden aan te schrijven met het verzoek minimaal 5 Euro over te maken. Ook wil het een beroep doen op de mensen die geen lid van een politieke partij zijn.
Niet praten maar doen, we mogen de mensen niet in de kou laten staan, is het devies.
Geld kan worden gestort op gironummer 439276 tnv Leger des Heils te Hilversum onder vermelding Kerstactie

Mocht er meer geld gestort worden dan nodig is voor de kerstpakketten dan zal dat worden gebruikt voor voedselpakketten voor mensen die in armoede verkeren.

Archief > 2005 > november