Fietscadeau–actie ChristenUnie en GroenLinks groot succes

fietskadozaterdag 19 december 2015 14:51

De fietscadeau-actie van ChristenUnie en GroenLinks Hilversum blijkt een groot succes. De 500(!) fietslampjes, die de partijen op zaterdag 19 december 2015 aan fietsers uitdeelden, vonden gretig aftrek. Na ca. 1,5 uur waren de ‘fietscadeaus’ al ‘uitverkocht’.

Vanaf 12.00 uur deelden GroenLinks en ChristenUnie in Hilversum ‘fietscadeaus’ uit. Op vier verschillende plekken in het centrum van Hilversum kregen fietsers een cadeautje als waardering dat zij op de fiets naar het centrum komen en daar inkopen doen of van de horeca gebruik maken. Immers, door op de fiets te komen houden ze het centrum bereikbaar en dragen ze bij aan de gezondheid van zichzelf en ons allen.

CU-fractievoorzitter Jan de Wit: "We ontvingen veel positieve reacties op de actie. Ook spraken veel Hilversummers zich met verbazing uit over de ‘parkeercadeau’ actie van het college die (op kosten van de Hilversummer), juist autoverkeer naar het centrum wil stimuleren door gratis autoparkeerkaarten uit te delen."

De auto heeft een rol in de mobiliteit van mensen, maar mensen mogen erop worden gewezen dat er andere keuzen zijn in hun mobiliteit. Een parkeercadeau aan automobilisten uitdelen vinden GroenLinks en ChristenUnie een verkeerd signaal.

Juist een plaats als Hilversum is door zijn gemiddelde grootte zeer geschikt om per fiets doorkruist te worden, omdat de meeste ritten < 7 kilometer zijn. Fietsen is bovendien gezond voor de fietser zelf, maar ook voor de rest van de Hilversummers omdat het, in tegenstelling tot autoverkeer, geen luchtverontreiniging met zich meebrengt.

Gezien het succes van de actie zijn ChristenUnie en GroenLinks van plan om deze actie periodiek te herhalen. Bovendien zullen de partijen in de eerstvolgende raadsvergadering een ‘fietscadeau’ uitreiken aan de verantwoordelijke wethouders voor het centrum én geestelijk vaders van de ‘parkeercadeau’ actie voor auto’s, Wimar Jaeger (D66) en Floris Voorink (VVD).

Deze actie is mede mogelijk gemaakt doordat vier fietsenwinkels in Hilversum het fietscadeau, losse Led-lampjes voor de fiets, tegen kostprijs beschikbaar stelden. Hartelijke dank aan Antilope, Fietsenwinkel.nl, Rooth wielersport en Van Beek tweewielers.

Archief > 2015 > december