Een gezond en gezegend 2016 toegewenst!

maandag 04 januari 2016 12:52

De fractie van ChristenUnie Hilversum wenst u een gezond en gezegend 2016, waarin we samen een bijdrage kunnen leveren aan een zorgzame en duurzame samenleving.

“Dit zegt de Heer van de hemelse machten: Spreek eerlijk recht, wees goed en zorgzaam voor elkaar, onderdruk geen weduwen en wezen en ook geen vreemdelingen en armen, en wees er niet op uit om een ander kwaad te doen” (Zach. 7:9-10)

Zorgzaam voor onze naaste. Het afgelopen jaar was best spannend: hoe zou de overgang verlopen van de overdracht van het Rijk naar de gemeente van verschillende zorgtaken? U hebt  in het nieuws veel kunnen horen over zaken die niet goed gingen, zoals de uitbetaling van PGB’s. Terugkijkend zijn we extra blij dat wij gepleit hebben voor één centraal Sociaal Plein, en niet meteen voor verschillende wijkteams. Dat heeft er toe geleid dat deskundigheid gebundeld is en de overgang redelijk soepel is verlopen, in vergelijking met veel andere gemeenten. Uiteraard kunt u schrijnende situaties nog steeds bij ons melden. Uw informatie helpt ons goed beleid te ontwikkelen en bij te stellen. Wijken, buurten en netwerken zijn echter van groot belang. Het komende jaar wordt gewerkt aan versterking van samenhang in buurten. Wij zullen als fractie wel alert zijn op het gevaar van het recht van de sterkste, de mensen met de grootste monden. We willen juist op zoek naar de mensen die zich niet laten horen.  Dat geldt ook voor de vluchtelingen in Crailo. Het dit jaar met steun van de ChristenUnie opgerichte Diakonaal Platform speelt een effectieve rol in het leveren en coördineren van vrijwilligers vanuit de kerken. Wel hebben we middels schriftelijke vragen gepleit voor een professionele benadering van vrijwilligers.  Onze motie om door te gaan met Bed, Bad en Brood voor uitgeprocedeerde vluchtelingen is unaniem aangenomen. Onze fractie staat volledig achter het plan om leegstaande kantoorpanden om te bouwen tot woonruimte voor statushouders. Dat is nodig om inwoners die al heel lang op de wachtlijst  staan voor een sociale huurwoning niet de dupe te laten worden.

Zorgzaam voor onze schepping. Wij hebben ons verbaasd over de gratis parkeerbonnen van de gemeente, nog wel op koopzondag. Samen met Groen Links hebben we daarom een tegenactie gehouden en fietslichtjes uitgedeeld, als beloning voor mensen die op de fiets naar het centrum kwamen. Dat was zo’n succes dat we van plan zijn een dergelijke actie te herhalen. We willen graag mensen bewust maken van hun gedrag. Hilversum krijgt 1000 extra bomen, als gevolg van een motie, mede door ons ingediend. Rentmeesterschap is een samenspel van burger en overheid. De overheid kan niet alle problemen van inwoners oplossen. Maar kan wel ondersteunen of faciliteren. Dat zien we onder andere aan de duurzaamheidsprojecten in verschillende wijken. Wilt u de verschillende onderwerpen nog eens nalezen? Dat kan door op onderstaande linkjes te klikken.

Tot slot: heeft u vragen of ideeën waar wij politiek iets mee kunnen: laat het ons weten. Laten we elkaar en anderen versterken. Geloof in de Samenleving!

Fractie ChristenUnie Hilversum, Jan, Aafke, Walter, Tjerk en Reinier

Archief > 2016 > januari