Leidt eigen bijdrage WMO tot zorgmijding?

dinsdag 23 februari 2016 08:10

ChristenUnie en CDA in Hilversum maken zich zorgen over de relatie tussen de eigen bijdrage voor WMO-zorg en zorgmijding. Daarom willen ze dat de gemeente Hilversum onderzoek doet naar de gevolgen van de Eigen Bijdrage WMO.
De partijen dienen daartoe in de raadsvergadering van 24 februari een motie in.

Uit onderzoek van Iederin (een netwerkorganisatie voor mensen met een beperking of chronische ziekte) en het Binnenlands Bestuur blijkt dat door het innen van een eigen bijdrage (zoals ook de gemeente Hilversum doet) 25% van de mensen zorg mijdt.

Wij vinden dat zeer zorgwekkend en daarom nodig dat de gemeente Hilversum  daar nader onderzoek naar doet. Wat gebeurt  er concreet als inwoners wel een indicatie krijgen voor bepaalde zorg of een voorziening en daar vanwege financiële redenen geen gebruik van maken?. Het gevolg  kan namelijk leiden tot nog meer problemen, bijvoorbeeld isolement, verwaarlozing, of opname in een ziekenhuis of zorginstelling. En daarmee juist hogere zorgkosten.

De bedoeling van de nieuwe WMO is dat mensen zo lang mogelijk kunnen deelnemen aan de samenleving en zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen als  ze dat willen. Rondom de hoogte van de eigen bijdrage bestaat soms onduidelijkheid bij de aanvragers, het is daarom goed om het subjectieve gevoel, voor zover mogelijk, mee te nemen in het onderzoek.

Elke gemeente mag zelf de eigen bijdrage vaststellen. Er is wel een maximum, en hoe hoger het inkomen, hoe hoger de eigen bijdrage. Wij willen daarom ook een vergelijking met de hoogte van de bijdrages in andere gemeenten.  De fracties vragen het college om voor de zomer de resultaten te presenteren.

Hieronder volgt de tekst van de motie.

Aafke Vreugdenhil

raadslid

TitelBestandsgrootteMIME-type
motie onderzoek naar eigen bijdrage WMO 2016 febr67,7 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload