ChristenUnie over verkeer in Hilversum, onze visie op de visie

donderdag 24 maart 2016 12:54

Hoe ziet het verkeer in Hilversum er in de toekomst uit? De eerste 'structuurvisie Verkeer en Vervoer richting 2030' van het College van B&W is in maart in de commissie Verkeer besproken. Na dit inhoudelijke debat is de visie teruggenomen omdat er veel op- en aanmerkingen van coalitie- en oppositiepartijen waren.

Een visie opstellen betekent naar de toekomst kijken. Dat is rekening houden met duurzaamheid en de gezondheid van ons en onze kinderen. Ook zal het verkeer door ontwikkelingen in techniek en maatschappij de komende jaren behoorlijk gaan veranderen.

ChristenUnie Hilversum heeft een eigen visie op de toekomst van het verkeer in Hilversum, en die wijkt op een aantal punten flink af van de visie van VVD-wethouder Voorink.

Onze belangrijkste 5 punten:

1. Een mix van vervoermiddelen

In onze visie zal verkeer altijd een mix van vervoermiddelen zijn. Bij de keuze voor een vervoermiddel spelen allerlei afwegingen een rol die van persoon tot persoon en van situatie tot situatie kunnen verschillen.

Voor langere afstanden, ook buiten Hilversum, zijn trein en auto en (hoogwaardige) bus belangrijk. Voor kortere afstanden, ook binnen Hilversum zijn vooral de (elektrische) fiets en de voetganger belangrijk. Daarnaast zal er een toegankelijke vorm van vervoer moeten zijn voor diegenen die niet kunnen lopen of fietsen  In de huidige structuurvisie van de wethouder worden de verschillende vervoermiddelen wel genoemd maar blijven het losstaande onderdelen en wordt toch vooral voor de auto gekozen.

Qua openbaar vervoer vinden wij het belangrijk dat er een gedegen visie komt waarin het totale openbaar vervoer wordt beschreven. De toekomstige HOV moet niet beperkt worden tot een buslijn naar station Hilversum maar ook andere buslijnen moeten gebruik (kunnen) maken van de vrije busbaan. Andere buslijnen moeten hier weer goed aansluiten zodat zoveel mogelijk reizigers van de HOV profiteren. Zo wordt deze optimaal benut en verbeterd de bereikbaarheid van Hilversum per bus.

2. Gezondheid

Wij vinden gezondheid van Hilversummers erg belangrijk. Verkeer heeft hier een belangrijke plaats in. Ten eerste gaat het om gezond bewegen (fiets, voetganger) versus stilzitten (auto). Ten tweede gaat het om de gezonde lucht in de leefomgeving. Uitstoot van benzine- en dieselauto's draagt daar niet aan bij.

ChristenUnie wil dat de gemeente extra inzet op het gebruik van gezonde vervoermiddelen en zich inzet om de lucht in en om Hilversum nog schoner te laten zijn. De ontwikkeling van regionale snelfietsroutes en elektrisch vervoer moet daarom met voorrang worden aangepakt.

De gemeente moet het nog makkelijker maken om oplaadpunten voor elektrische auto’s te realiseren. Ook moet de gemeente zich actief inzetten om zero emissie vrachtvervoer en busvervoer te stimuleren. Verder timmert ook de schone waterstofauto steeds meer aan de weg. Wij vinden dat de gemeente Hilversum hierop moet anticiperen door nu al onderzoek te doen naar mogelijke locaties voor waterstoftankstations.

Naast schone lucht draagt ook het tegengaan van geluidhinder (verkeerslawaai) bij aan de nachtrust en gezondheid van Hilversummers. Wij willen dat er op basis van rekenmodellen, wanneer nodig aangevuld met metingen, maatregelen genomen worden. Dan kun je denken aan 'traditionele'  maatregelen zoals stiller asfalt en het isoleren van woningen, tot vernieuwende maatregelen als het sturen van verkeer op basis van geluids (en lucht)sensoren.

3. De verkeersprognoses

De visie wordt onderbouwd met verkeersprognoses. Deze laten een inschatting zien van de toe- of afname van verkeersbewegingen in de toekomst. Dat gebeurt aan de hand van modellen. In deze modellen zit standaard een onzekerheid. Aan de hand van economische ontwikkeling, trends (thuiswerken e.d.) en technische vernieuwing kan er meer of minder verkeer onstaan. Omdat de onzekerheid groot is willen we geen grote en dure ingrepen doen voor de auto, danwel definitieve beslissingen nemen over automaatregelen die verder dan 5 jaar van ons af liggen. 

4. Veiligheid

Als je in het verkeer op pad gaat is het belangrijk dat je weer veilig thuiskomt. Onveilige verkeerssituaties moeten worden aangepakt. Vooral bij scholen (waar nu al een project in uitvoering is) en ' black spots'  waar veel ongelukken gebeuren zijn maatregelen nodig. We vinden het goed dat de gemeente daarbij ook de ouders en weggebruikers aanspreekt op hun verantwoordelijkheid.

5. Parkeren van de toekomst - inrichting van de wijk

Verkeer gaat ook over de indeling van de openbare ruimte. Een eigen auto wil je dicht bij huis parkeren. Dat is handig en logisch. Helaas worden mooie wijken in Hilversum  ontsierd doordat ze volgepropt zijn met blik. Soms is het dan nodig om parkeren met vergunningen te reguleren. We vinden het belangrijk dat dit alleen in logische gebieden wordt ingevoerd en dat de meerderheid van de bewoners instemt. Ook moet het aantal vergunningen aansluiten bij het aantal parkeerplaatsen in de wijk.

Het delen van auto’s wordt steeds meer gemeengoed. Tegelijk worden zelfrijdende auto’s ontwikkeld. Als deze trends zich de komende jaren doorzetten biedt dat kansen voor transferia. Als de gemeente deze transferia aan de rand van de stad ontwikkelt, bijvoorbeeld bij Arenapark, dan kunnen auto’s zichzelf daar parkeren. Parkeerruimte in de woonstraten kan dan worden omgevormd tot ruimte voor groen, voor wandelen en voor fietsen. Nu al kunnen deze transferia, in combinatie met hoogwaardig openbaar vervoer, worden gebruikt door bezoekers en werknemers in Hilversum.

 

Jan de Wit

Walter Brands

Labels

« Terug

Archief > 2016 > maart

Geen berichten gevonden