Leger des Heils ontvangt 'Gemeentespeld' Hilversum

dinsdag 21 juni 2016 15:54

Een 'onbedoeld, maar heel mooi neveneffect'van het werkbezoek van de CU-fractie met burgemeester Broertjes aan Leger des Heils: Lenneke Koppenhol (Leger des Heils) ontving maandag 20 juni 2016 tot haar grote verrassing de erepenning van de gemeente Hilversum uit handen van burgemeester Broertjes. Zij stond symbool voor al het goede werk van het Leger des Heils op Crailo.

Deze uitreiking  is een onbedoeld maar heel mooi effect van het werkbezoek van de fractie  van de  ChristenUnie Hilversum met Burgemeester Broertjes bij het Leger des Heils op 23 september 2015 (zie link: https://hilversum.christenunie.nl/k/n6080/news/view/930327/65655/doen-wat-we-geloven-christenunie-op-stap-met-de-burgemeester.html )

Aan het einde van dat werkbezoek gaf Broertjes aan positief verrast te zijn door dit inkijkje bij het Leger des Heils en genoten te hebben. Enkele weken later kwam de opvang van vluchtelingen als een lawine op onze gemeente af. Broertjes herinnerde zich het goede gesprek met Lenneke Koppenhol en Sheila Slob  en vroeg vervolgens het Leger des Heils om hulp.

In zijn speech van 20 juni zei burgemeester Broertjes  zeer onder de indruk te zijn geraakt van de expertise en de inzet van de medewerkers en in het bijzonder van Lenneke. Vanaf het begin was het “liefde op het eerste gezicht”, zoals hij het formuleerde. Tijdens alle bijeenkomsten met inwoners had Lenneke een  positief effect op de emoties van de inwoners. Dat deed ze door gewoon de feiten te vertellen  en  uitleggen wat  de visie van het Leger des Heils is met betrekking tot de opvang van vluchtelingen.

Broertjes memoreerde de ChristenUnie als “aanstichter” van het oorspronkelijke contact.

Uiteraard zijn wij als fractie heel dankbaar met dit onbedoelde effect. Wij kennen het Leger des Heils als een organisatie die “doen wat ze geloven”. Ook bij de opvang in Crailo hebben ze dat op verschillende manieren laten zien. De vluchtelingen zijn met respect behandeld  en kregen eigen verantwoordelijkheid in het dagelijks leven. Dank aan alle medewerkers! Ook de vele vrijwilligers hebben ze mee kunnen nemen in de zogenaamde “herstelvisie”.

Wij betreuren het ten zeerste dat recent, met de overgang van het AZC Crailo van de gemeente+Leger des Heils naar het COA, aan deze werkwijze voorlopig een einde is gekomen.

Fractie ChristenUnie Hilversum

Archief > 2016 > juni