Uitgeprocedeerd en op staat gezet?

maandag 15 juli 2013 20:00

Niemand moet in Hilversum op straat hoeven te leven. Toch is er voor uitgeprocedeerde asielzoekers/ongedocumenteerden geen opvang.
De raad heeft op haar laatste vergadering voor de zomerreces unaniem een motie, ingediend door de ChristenUnie, aangenomen waarin hij het college opdracht geeft om onderzoek te doen naar de grootte van deze groep én naar de mogelijkheden die de gemeente heeft om deze mensen tijdelijk te helpen.

Asielbeleid is een landelijke kwestie, die buiten de bevoegheid van gemeenten gaat. Toch zijn de effecten van het huidige beleid merkbaar bij gemeentes. Er is een groep uitgeprocedeerde asielzoekers die (nog) niet terug kunnen (of willen) gaan. Deze mensen komen vaak op straat te staan omdat er vanwege hun gebrek aan status geen opvang voor hen is, ook niet bij officiële instanties.

Op een avond in de Bibliotheek Hilversum, georganiseerd de Amnesty Hilversum, lieten diverse belangstellenden en leden van de gemeenteraad zich informeren over deze kwestie. Ook werd de film 'Exit' vertoond, een Nederlandse speelfilm over het uitzetten van uitgeprocedeerde asielzoekers. Heftig en aangrijpend.

Wat betekent dit voor Hilversum? Over het op straat zetten van deze groep in een land als Nederland kun je je vraagtekens hebben, evenals bij de rest van het asielbeleid. Naast het persoonlijke drama voor deze groep kan het dakloos en zonder inkomen verblijven ook een veiligheidsissue worden: Hoe kunnen deze mensen op een legale wijze aan voedsel en kleding komen, om nog maar te zwijgen over zorg?

ChristenUnie Hilversum vindt het een morele plicht om voor een dergelijke groep een basisvoorziening te bieden. Dat kan officieel of juist minder officieel. Een goed voorbeeld is de 'Vluchtkerk' in Amsterdam, waar mensen zonder opvang tijdelijk konden verblijven.

Daarom hebben wij, gesteund door alle partijen in de gemeenteraad, onderstaande motie ingediend.

Motie

De raad van de gemeente Hilversum, in vergadering bijeen op 3 juli 2013 ter behandeling van de Kadernota,

overwegende dat

• asielbeleid, inclusief het wel of niet verstrekken van een verblijfsvergunning een landelijke kwestie is, buiten de bevoegheid van gemeenten;
  • niet alle afgewezen asielzoekers of ongedocumenteerden (direct) in de gelegenheid zijn om terug te keren naar het land van herkomst;
  • er voor deze groep vaak geen (officiële) opvang is;

spreekt als haar mening uit

• dat zij de morele plicht voelt ook deze kwetsbare mensen een basisvoorziening te bieden;

draagt het college op:

1. onderzoek te verrichten naar de omvang van de groep ongedocumenteerden in Hilversum, waar mogelijk in overleg met organisaties als Vluchtelingenwerk en Amnesty;
  2. onderzoek te verrichten naar de (wettige) mogelijkheden en verplichtingen voor een humanitaire aanpak die de gemeente Hilversum heeft om deze mensen tijdelijk te helpen;
  3. het resultaat nog in 2013 terug te rapporteren aan de raad ten behoeve van  bespreking in de commissie.

-------------------

De discussie wordt begin 2014 vervolgd.

Jan de Wit

Armoede