Gemeente Hilversum moet investeren in Zonatlas

vrijdag 16 augustus 2013 14:00

De ChristenUnie wil dat de gemeente Hilversum investeert in ‘Zonatlas’. De partij dient tijdens de raadsvergadering van september een motie in. Met de zonatlas kunnen huiseigenaren in één oogopslag zien of hun dak geschikt is voor het plaatsen van zonnepanelen en het opwekken van zonne-energie. Ook kunnen zij snel uitrekenen wat de investering hen zal opleveren. ‘De overheid moet elke stap op weg naar een fossielvrije samenleving stimuleren vindt ChristenUnie-raadslid Jan de Wit, ‘en de zonatlas kan hierbij zeker helpen. Ook past het uitstekend in het Hilversumse duurzaamheidsbeleid’.

Unieke kans

De zonatlas registreert voor elk dakvlak en elk gebouw binnen de gemeente of een woning geschikt is voor zonnepanelen. Deelname aan Zonatlas draagt niet alleen bij aan een schoner milieu, maar stimuleert ook de lokale economie’, aldus Jan de Wit.  ‘Een unieke kans dus, die de gemeente niet mag laten schieten’.

Kosteloos voor woningeigenaren

De zonatlas wordt gemaakt door Het Klimaatverbond. Betrouwbare weerdata, invallende zonnestraling en de mate van schaduw zijn in de zonatlas gebundeld en vertaald naar terugverdientijd van de investering in zonnepanelen. Huiseigenaren kunnen in een halve minuut, kosteloos, helder krijgen of een investering in zonnepanelen zinvol is. Om dit voor elkaar te krijgen moeten gemeenten zich aanmelden voor Zonatlas. De kosten hiervoor zijn afhankelijk van het aantal inwoners van de betreffende gemeente. Voor de gemeente Hilversum is het een relatief kleine investering, die uit de gereserveerde budgetten voor Duurzaamheidbeleid betaald kunnen worden.

Archief > 2013 > augustus