Sluit Hilversum Oost niet af in de zomer!

woensdag 03 juni 2015 10:01

ChristenUnie Hilversum is onaangenaam verrast dat de gemeente Hilversum Weg over Anna's Hoeve deze zomer, gelijktijdig met de afsluiting van de N525 bij Laren, afsluit voor de uitvoering van werkzaamheden. Hilversum Oost moet bereikbaar en leefbaar blijven.

In de raadsvergadering van woensdag 3 juni bevragen we het college over deze gelijktijdig geplande werkzaamheden:

Vragen ChristenUnie aan het College van B&W – raadsvergadering van 3 juni 2015

De Provincie Noord-Holland heeft sinds 6 mei de N525/Larenseweg in één richting afgesloten, namelijk Hilversum uit, in verband met werkzaamheden. Deze afsluiting duurt bijna 5 maanden en zorgt voor fikse opstoppingen op alle andere uitvalswegen van Hilversum en inomliggende plaatsen. Door deze afsluiting is de bereikbaarheid van Hilversum, en het Media Park in het bijzonder, gedurende een lange periode behoorlijk verslechterd. Deze werkzaamheden geven helaas overlast maar zijn, als onderdeel van het Integraal Bereikbaarheidsplan (IBP), nodig om de bereikbaarheid van Hilversum in de toekomst te garanderen.

Onze fractie was echter onaangenaam verrast toen we in de Nieuwsbrief Anna’s Hoeve lazen dat de gemeente ook de andere uitvalsweg in Hilversum Oost, de Minckelersstraat,vanaf eind juni twee maanden gaat afsluiten voor autoverkeer, gelijktijdig met de N525. Ondanks de vakantieperiode verwachten wij een verkeersinfarct in Hilversum Oost, een onbereikbare stad en een zeer onwenselijke situatie voor omwonenden van Hilversum Oost. De Minckelerstraat en de Weg over Anna's Hoeve wordt juist door veel Hilversummers gebruikt als omrijroute wanneer de N525 dicht is. http://www.dichtbij.nl/t-gooi/regionaal-nieuws/artikel/4027992/straat-hele-zomer-dicht-door-werkzaamheden-annas-hoeve.aspx

Vanwege de urgentie en korte tijdsplanning stellen wij reeds in de raad uw College de volgende vragen:

1. Heeft u onderzocht wat de gevolgen zijn van het gelijktijdig afsluiten van de Minckelersstraat met de N525 voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van Hilversum? Zo ja, wat zijn de gevolgen? Zo nee, waarom niet?
2.  Heeft u onderzocht of gelijktijdig afsluiten van de Minckelersstraat met de N525 kan worden voorkomen? Zo ja, waarom heeft u toch voor gelijktijdige afsluiting gekozen. Zo nee, waarom niet?
3. Wilt u toezeggen dat u op korte termijn nog eens kritisch naar de planning van de werkzaamheden gaat kijken en dat u uw best doet om de Minckelersstraat open te houden zolang de N525 deels is afgesloten?

Walter Brands
Jan de Wit