Toch een stap vooruit met de Hilversumpas

donderdag 13 juli 2017 15:00

Armoedebestrijding is een belangrijk speerpunt van ChristenUnie Hilversum. Een 'Hilversumpas' waarbij diverse regelingen en kortingen horen, kan daarin een goed instrument zijn.

Na het aftreden van wethouder Klamer overwoog het college de ontwikkeling van de Hilversumpas stop te zetten en pas na de gemeenteraadsverkiezingen weer op de agenda te zetten. Groen Links en ChristenUnie waren daar niet blij mee.

Er zat al geen schot in het proces en er waren dan ook de nodige frustraties bij diverse partijen. Daarom ondernamen we actie.

Een motie van Groen Links en ChristenUnie om in ieder geval €25.000 van de oorspronkelijk gereserveerde drie ton te besteden aan de voorbereiding van de pas is unaniem aangenomen. Na de verkiezingen kan deze dan door een volgend college direct worden uitgerold, zo is het idee.

De Hilversumpas kan aangeschaft worden door alle Hilversummers, maar is kosteloos voor inwoners met een laag inkomen. Ook is het de bedoeling dat allerlei minimaregelingen via de pas geregeld worden. Omdat de pas voor iedereen is, werkt deze niet stigmatiserend. In Rotterdam is een pas volgens dit model succesvol gebleken.

Archief > 2017 > juli