ChristenUnie Hilversum kritisch over mogelijk experiment 'Gemeentewiet'

maandag 30 oktober 2017 09:27

VVD, ChristenUnie en CDA in Hilversum zijn kritisch over een mogelijk experiment met het telen van wiet door de gemeente Hilversum. De partijen hebben hierover gezamenlijk vragen gesteld aan burgemeester Pieter Broertjes.

Het nieuwe regeerakkoord maakt voor een beperkt aantal gemeenten experimenten met het telen van Wiet door gemeenten mogelijk. Het doel daarvan is vooral om in gebieden in Noord-Brabant en Limburg wiet-telende criminelen de wind uit de zeilen te nemen.

Naar aanleiding van geluiden van enkele partijen uit de Hilversumse gemeenteraad kondigde burgemeester Broertjes onlangs aan dat hij Hilversum wil aanmelden voor deze proef.

ChristenUnie Hilversum is hier kritisch over. In de eerste plaats wensen wij een dergelijk plan eerst in de raadscommissie te bespreken met alle gemeenteraadspartijen, zodat we met elkaar de voor- en nadelen kunnen afwegen én de andere betrokken partijen kunnen horen.

Los van de vraag hoe er over de wenselijkheid van het gebruik van soft-drugs gedacht wordt, vraagt ChristenUnie Hilversum zich af Hilversum niet pas op de plaats zou moeten maken en de gemeenten uit het zuiden van het land gelegeheid geven voor dit experiment. En bij ons leven sowieso twijfels over het effect van 'Gemeentewiet' wat voor gebruik in eigen gemeente geteeld zou worden. Een groot deel van de nederlandse wietteelt is voor de export. Gemeentewiet gaat daar weinig aan veranderen.

In de bijlage zijn de vragen aan de burgemeester te lezen.

TitelBestandsgrootteMIME-type
22.11.17 Vragen VVD, CDA en CU Wietteeltexperiment50,8 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload

Archief > 2017 > oktober