Elke zondag koopzondag: iets om trots op te zijn?

donderdag 07 juni 2018 16:13

Tijdens de eerste raadsvergadering van het nieuwe college is ook de nieuwe winkeltijdenverordening aangenomen. De geschiedenis van dit college begint naar het oordeel van de ChristenUnie met een zwarte bladzijde.
Slechts drie partijen stemden tegen: SP, CDA en ChristenUnie

Ook tijdens de verkiezingscampagne was de zondagsrust een veel bediscussieeerd onderwerp. Alle argumenten zijn inmiddels wel uitgekauwd.
We leggen op deze plaats nog kort uit waarom een deel van de inwoners met deze winkeltijdenverordening niet trots is op Hilversum.

De meeste kerkdiensten zijn op zondag. Dat is een gemeenschappelijk moment voor christenen om samen te komen. Wij denken nog steeds dat een collectieve rustdag goed is voor de samenleving. Een 24-uurs economie hoef je niet nog meer te stimuleren. Cursussen als mindfullness zijn niet aan te slepen om al onze burn outs te lijf te gaan.

De morele drang voor ondernemers om open te gaan is groot, hoewel formeel iedereen daarin vrij is. Een supermarkt of andere franchise ondernemer wordt vaak gedwongen door zijn moederorganisatie.

De vrijheid van ondernemers om niet op zondag te hoeven werken wordt zeer beperkt. Als gemeente heb je daar geen zeggenschap over. Dat zou je in landelijke wetgeving moeten regelen. Maar het is wel het gevolg van deze verordening. Bij veel winkels word je niet aangenomen als je niet op zondag wilt werken. Overigens is de ChristenUnie van mening dat bijvoorbeeld moslims ook de vrijheid moeten hebben op vrijdag naar de moskee te gaan.

Tijdens de verkiezingscampagne hebben wij herhaaldelijk betoogd dat "de vrijheid van de één niet mag leiden tot dwang voor de ander". De verantwoordelijk wethouder onderschrijft deze stelling volmondig. Maar of dat haalbaar is? De ChristenUnie betwijfelt dat ten zeerste.

Archief > 2018 > juni