Hilversum nu ook "kinderpardon" gemeente.

vrijdag 28 september 2018 17:13

Hoe urgent moeten problemen binnen de landelijke coalitie zijn als in de lokale politiek moties worden aangewend om druk uit te oefenen?
De afgelopen weken is in verschillende gemeenten een motie "Kinderpardon: ze zijn al thuis" aangenomen, veelal op basis van de tekst van ChristenUnie Amsterdam. Colleges worden opgeroepen bij de landelijke overheid aan te dringen op versoepeling van het uitzettingsbeleid voor in Nederland gewortelde kinderen en hun ouders.

Inmiddels zijn er bijna 60 "kinderpardon" gemeentes. Hilversum heeft zich daar nu bij aangesloten.
Voortdurend zijn er kinderen en hele gezinnen in het nieuws die dreigen uitgezet te worden. Op dit moment speelt de situatie rond een zeer actief lid van de jongerenorganisatie van de ChristenUnie. Ze woont al negen jaar in Nederland en heeft net haar VWO diploma gehaald.
Ook ChristenUnie Hilversum heeft er grote moeite mee dat er geen ruimere regeling is voor in Nederland gewortelde kinderen. Zij zijn het slachtoffer van falend beleid. Wij hebben geen oordeel over elke individuele situatie. Wij zijn wél voorstander van ruimhartig beleid ten aanzien van vluchtelingen. Wij hebben in Nederland nog zoveel te delen.
De problematiek is zeer urgent. Het landelijk beleid moet op de schop. Dat is de reden dat wij deze keer zonder aarzelen deze "Haagse" motie mee hebben ingediend. Binnen de Raad van Hilversum bleek een groot draagvlak voor deze motie.
Tegelijk roepen wij de CU Tweede Kamerfractie en de ChristenUnie leden van het kabinet op keihard te knokken voor een ruimer kinderpardon en snellere procedures.

Aafke Vreugdenhil

Motie kinderpardon540,4 kBapplication/pdfdownload