Kerken en gebedshuizen welkom in Hilversum 2040

Grote-kerk-Hilversumvrijdag 21 juli 2023 18:01

Kerken en andere religieuze voorzieningen krijgen toch nog een plek in de Omgevingsvisie Hilversum 2040. Dat is woensdagavond besloten in de gemeenteraad van Hilversum. Meerdere inwoners en organisaties hebben hierom gevraagd in hun reactie op de ontwerp-Omgevingsvisie Hilversum die in de periode 6 maart tot en met 16 april 2023 ter inzage heeft gelegen.

Eerder dit jaar haalde een motie hiervoor, ingediend door CDA en ChristenUnie, net geen meerderheid in de raad. Maar dankzij de inbreng van een aantal inwoners en organisaties worden de locaties van religieuze voorzieningen nu toch letterlijk op de kaart gezet bij de Omgevingsvisie. Daarnaast zal het belang van religieuze voorzieningen voor Hilversum worden beschreven in een tekstkader.

Bas Nanninga, fractievoorzitter van ChristenUnie is hier blij mee. Hij deed in maart dit jaar nog een oproep aan inwoners en organisaties in Hilversum om hierover hun mening te geven. “Een kerk in de wijk is een zegen voor Hilversum”, volgens Nanninga, “niet alleen als waardevol gebouw, maar vooral ook als een plek van rust, bezinning en contact met God. Ik ben blij dat het belang hiervan nog steeds door veel Hilversummers wordt ervaren.”

Ook Olaf Streutker van CDA is ook blij met dit resultaat: “kerken zijn plekken van ontmoeting, bezinning, rust en geloof, een thuisbasis voor al die vrijwilligers die zich onbaatzuchtig inzetten voor een betere samenleving en een toevluchtsoord voor hen die vertroosting zoeken – denk alleen maar aan de MH17 ramp en de opvang van Oekraïners en je weet genoeg hoe belangrijk het is dat er blijvend ruimte is voor plaatsen van bezinning in je eigen buurt of wijk”

In het najaar van 2023 zal de Omgevingsvisie worden vastgesteld. We zullen er op toezien dat de verwoording recht doet aan het belang van kerken en andere religieuze voorzieningen.