Vragen aan B&W over aflasten kerkdienst door wielerronde

vrijdag 26 mei 2017 12:17

Op Zondag 21 mei vond de Hilversumse wielerronde plaats. Een mooi evenement!
Smet op het plezier was dat de Schuilhof, onderdeel van kerkgemeenschap 'De Verbinding' op geen enkele wijze betrokken of geïnformeerd is bij de voorbereiding hiervan. Het nieuwe parcours liep voor de voordeur van de kerk langs. Omdat de kerk pas een week van tevoren, toevallig via een wijkbewoner, op de hoogte was gebracht, heeft de kerkenraad moeten besluiten de kerkdiensten van die dag niet door te laten gaan.
Een merkwaardige en onzorgvuldige situatie. ChristenUnie en CDA roepen de Gemeente Hilversum op het matje:

Geacht College,

Op Zondag 21 mei vond de wielerronde Hilversum plaats, een mooi evenement. Dit jaar was een nieuwe route gekozen, over de Dalweg.

De Schuilhof aan de Dalweg, onderdeel van de kerkgemeente ‘De Verbinding’ kwam pas één week voordat het evenement plaats zou vinden, toevallig op de hoogte omdat een gemeentelid die elders langs het parcours woont, een flyer in de brievenbus ontving. De kerk zelf is naar eigen zeggen niet geïnformeerd, laat staan dat er met de kerk overlegd is over het evenement en ervaart dat als erg onzorgvuldig.

Op zaterdag 13 mei is door de kerk contact gelegd met de organisatoren van de Wielerronde bij GWC de Adelaar én, o.a. via de ChristenUnie, met de gemeente. Er bleek dat de wedstrijden samenvielen met de komst en vertrek van ca. 300 kerkbezoekers, waaronder veel kinderen en ook een aantal ouderen die minder goed ter been zijn  en dus voor de deur afgezet en opgehaald dienen te worden. De gemeente en de wielerclub hebben nog aangeboden extra verkeersregelaars in te zetten, maar de kerkgemeente had vanwege het smalle profiel van de Dalweg én de gebrekkige voorbereiding géén vertrouwen in de veiligheid van haar leden en besloot de diensten van zondag 21 mei niet door te laten gaan. http://ww.hilversumsnieuws.nl/nieuws/algemeen/77033/kerkdienst-wijkt-voor-wielerronde-De kerk heeft een bezwaarbrief ingediend bij de gemeente (zie bijlage).

Ter herinnering:  Een situatie vergelijkbaar met deze is eerder bij het evenement Cityrun. Toen speelden de bereikbaarheid van de Grote Kerk op de Kerkbrink en het doorgaan van de kerkdiensten. Naar aanleiding daarvan zijn voor de Kerkbrink specifieke afspraken gemaakt.

De fracties van ChristenUnie en CDA hebben voor u de volgende vragen:

1. Is er door de gemeente Hilversum een vergunning verleend voor het organiseren van de wielerronde in 2017?

• Zo ja, wanneer is deze gepubliceerd?
    • Zo nee, waarom niet?
    • Op welke wijze past deze gang van zaken in de ‘Zondagwet’?
  2. Op welke wijze is door de gemeente het nieuwe parcours van de wielerronde verkend en bekeken (naast omwonenden) welke bedrijven, instellingen en andere organisaties aan het parcours grenzen? Op welk moment en hoe zijn deze geïnformeerd danwel geconsulteerd?
  3. Welke acties heeft het College genomen nadat u het bezwaar van ‘De Verbinding’ ontving?
  4. Wat heeft u van deze gang van zaken geleerd en hoe gaat u dit volgend jaar beter doen?
  5. Op welke wijze heeft u als College (niet ambtelijk) een gebaar gemaakt richting de kerk, bijvoorbeeld in de vorm van excuses?

Wij zien uit naar de beantwoording van onze vragen.

Fractie ChristenUnie Hilversum

Fractie CDA Hilversum

TitelBestandsgrootteMIME-type
vragen college kerkdienst wielerronde16,0 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload