Jaarplan DMO sociale zaken 2005 – 2006

woensdag 20 juli 2005 20:15

Een bijdrage in de raadscommissie welzijn over een bijzonder technisch stuk. Ook dit hoort bij het raadswerk.

Commissie Welzijn 19-07-2005

We hebben een uitgebreid jaarplan ontvangen in nieuwe opzet. We zijn daarmee een van de eerste gemeenten in Nederland en dat is een compliment waard dat het u gelukt is om in de voorhoede van de uitvoering van de WWB te komen. Ondanks de late aanlevering van dit stuk voor 2005 ziet u ook daar een mogelijkheid om het positief te keren, we lopen nu voor op 2006 en dat heeft ook zijn voordelen.

Het is me niet geheel duidelijk hoe nu de verhoudingen liggen. U schrijft op pagina 2 van de aanbiedingsnotitie aan de gemeenteraad: “ vaststelling van het klantonderzoeksplan en het controleplan is een competentie van B&W welke voortvloeit uit de WWB. Vaststelling van de doelstellingen is een raadbevoegdheid”. In het besluit dat bij dit voorstel zit stelt de raad vervolgens wel het klantonderzoekplan en het controle plan vast. Hoe zit dat?

Doelstellingen en prestatieindicatoren
De gestelde doelen binnen de vier sectoren zijn me duidelijk en u licht dat ook toe in uw nota. Echter u spreekt over prestatieindicatoren die ik in dit stuk niet aantref. U spreekt wel over snellere doorlooptijden en betere communicatie maar dat zijn nog geen harde indicatoren. Graag een toelichting.

Klantonderzoekplan
Mbt klanten langer dan 6 maanden in de uitkering, die niet in aanmerking komen voor een activerende participatie traject gaat u zorg trajecten ontwikkelen, dat lijkt ons een belangrijk traject. Kunt u ons ook vertellen op wat voor termijn deze zorgtrajecten beschikbaar zijn en om hoeveel klanten gaat het bij benadering.

Controle plan
Op pagina 10 spreekt u over de kwalificatie van de afdeling sociale zaken die wordt gekwalificieerd als goed. Daaronder spreekt u over de steekproef die resulteert in 100 die zou horen bij de verwachting dat er geen financiele fouten in de administratie zijn. Nu heb ik werkelijk geen idee hoe ik deze zin moet interpreteren, graag een toelichting.

Clientenraad

De Clientenraad heeft nog wel enkele kritische noten gekraakt.
In hoeverre deelt de wethouder de mening van de cliëntenraad dat de gemeente niet genoeg oog heeft voor de zwakkere klanten.
Bent u verder van mening dat er wel voldoende klantgericht wordt gewerkt? Volgens de cliëntenraad bent u in ieder geval nog te vriendelijk.

Archief > 2005 > juli