Aanpassing rotonde Gooiland is maar een halve oplossing

dinsdag 19 juli 2005 19:53

De Christenunie is het niet eens met de aanpassing die na de zomer aan rotonde Gooiland wordt doorgevoerd.

Wij zijn er wel blij mee dat het plein voor Gooiland wordt heringericht, het zal er een stuk mooier op worden. Omdat de doorstroming van vooral verkeer vanaf de Langestraat te wensen over laat zijn er maatregelen gepland om dit te verbeteren. Dit betreft het plaatsen van doseerlichten voor het oprijdende autoverkeer naar de rotonde. Deze worden geplaatst op de Groest en op de Schapekamp. Verder wordt de situatie voor de fietsers, die nu nog op de rotonde rijden en daar voorrang hebben, gewijzigd. In de plannen worden de fietsoversteken op ongeveer 20 meter van de rotonde gelegd en hebben de fietsers geen voorrang meer.

De Christenunie is voorstander van doorstroming van verkeer maar is het niet eens met deze maatregelen, omdat deze naar onze mening niet het effect geven wat ermee beoogd wordt.
Een rotonde heeft juist het voordeel dat er geen verkeerslichten staan zodat verkeer uit verschillende richtingen zonder onnodig stilstaan de kruising kan passeren. Als de stromen van autoverkeer uit de verschillende richtingen heel ongelijk zijn qua grootte, zoals hier, werkt de rotonde niet en is een goed geregelde kruising met verkeerslichten beter. De doseerlichten zullen naar onze verwachting ook filevorming en irritatie op de Schapenkamp en de Groest in de hand werken.
Een ander nadeel is dat juist de milieuvriendelijke fietser hier helaas kind van de rekening wordt: Hij moet omfietsen en wachten voor het autoverkeer.

Kortom, deze maatregel is slechts een halve oplossing en jammer van het geld wat er aan besteed wordt. Wij hebben voor dit verkeerskundige knelpunt slechts 2 oplossingen: De huidige situatie handhaven of het verwijderen van de rotonde en aanleg van een kruising met goed geregelde verkeerslichten, die de meest drukken stroom het langst groen licht kan geven.

Archief > 2005 > juli