Commissiebehandeling Begroting 2006

woensdag 19 oktober 2005 23:25

De ChristenUnie heeft een aantal informatieve vragen gesteld over de begroting 2006

Gezamenlijke Commissievergadering.

1. Structuur begroting.
Helder en duidelijk om te lezen. Verbetering met aantal jaren geleden.

1. Kwijtschelding 1e hond heringevoerd. Waarom en wat levert het op/ dan wel waar wordt dit van betaald. We missen de financiele vertaling van deze maatregel. (P 113).
En verder: Iemand die zich een hond kan veroorloven hoeft toch geen kwijtschelding belastingen?

1. A fonds perdu: de a fonds perdu reserve is volledig bestemd. Echter in die bestemming zit ook een gewenningsbijdrage thuiszorg / WMO. Die bij nader inzien niet als zodanig had mogen worden gereserveerd / bestemd omdat daar wettelijk gezien al een regeling voor is getroffen. Deelt het college die mening?

1. De woningbouw in Hilversum loopt achter op schema. De totale woningvoorraad is nota bene iets afgenomen getuige het overzicht op pagina 3. Deelt het college die conclusie? We komen hier later op terug.
  2. Investeringen in sport nemen af (P 73) Dat geldt voor praktisch alle onderdelen onder programma 9 die betrekking hebben op sport. Vanwaar die afname? Wij vinden dat een zorgelijke zaak. Sport, is een belangrijke uitlaatklep in onze samenleving en het is belangrijk dat de toegankelijkheid van sportbeoefening wordt verbeterd. Dat is dus wat anders als het aantrekken van een groot incidenteel sportevenement. Verder een toename op onderhoud plantsoenen. Waarom die toename?

1. Afname in het bibliotheekwerk. Wij vinden dat een zorgelijke ontwikkeling. ER bereiken ons veel geluiden van mensen (ook veel ouderen) die absoluut niet blij zijn met de huidige herstructurering en bezuiniging op het bibliotheekwerk, en wij kunnen ons dat zeer goed voorstellen. We maken ons  ook zorgen over de amnier waarop de servicepunten in de wijk worden gerealiseerd en hoe ze functoneren. We pleiten daarom ook voor een investering in het bibliotheekwerk ipv een bezuiniging.

Programma 10: Zorg en Welzijn.
  1. Jeugdzorg: hoe wordt dit vormgegeven? U geeft een beschrijving van de taken, maar niet van de doelstellingen en hoe u dit wilt realiseren. U geeft ook niet aan wanneer u dit wilt realiseren.
  2. Ook het Jeugdbeleid (p 76) is niet geconcretiseerd. Ook niet wanneer u dit wilt gaan concretiseren en realiseren, terwijl wij u daar toch hele duidelijke dingen over hebben horen zeggen bij het aantreden van de wethouder.
  3. Openbare gezondheidszorg: de lasten nemen af met 3 ton. Hoezo en waarom? 150.00 Euro wordt verklaard, maar waar bestaat die anderen 1,5 ton uit?

Programma 11.
  1. Inburgering, het lijkt erop alsof er op dat terrein niets meer gebeurt. De lasten nemen per saldo iets toe, echter de totale baten nemen verder af. Er wordt dus per saldo minder gedaan. Is dit verstandig? (In de raad: voorstander van impuls aan inburgeringswerk en integratieproblematiek).

Programma 13
  1. Onderwijsbegeleiding op Openbare Basisscholen neemt af. Er is wat ons betreft veel te weinig aandacht voor voortijdige schoolverlating op met name het VMBO en het MBO. Deelt het college dat er te weinig aandacht aan dit onderwerp besteed wordt? We komen hier op een andere manier nader op terug.

Archief > 2005 > oktober