Trofeewinkel de dupe van uitgelopen werkzaamheden en slechte communicatie

trofeezaterdag 20 november 2010 20:27

Op vrijdagmiddag 12 november is de Diependaalselaan eindelijk weer open gegaan voor al het verkeer na ruim 36 weken opgebroken te zijn geweest. Goed nieuws voor de Hilversumse automobilist die op dit moment gebruik kan maken van de volledige buitenring. Nog beter nieuws voor de eigenaar van ‘de Trofee’, de enige winkel aan de Diependaalselaan.

De ChristenUnie heeft een goed gesprek gehad met de eigenaar van ‘de Trofee’, Michel Schouten http://www.detrofee.nl.  Hij verkoopt vanaf deze locatie al 28 jaar medailles, bekers en relatiegeschenken. Door de werkzaamheden aan de ring-zuid is hij echter lange tijd slecht bereikbaar geweest. Zijn klanten moesten al die tijd hun weg zien te vinden via smalle straatjes. Ook zag hij zich genoodzaakt om zijn klanten op alle mogelijke manieren over de omleiding te informeren, bestelling zelf maar weg te brengen en langer open te blijven in de avonduren. Ondanks die maatregelen is zijn omzet volgens zijn accountant gekelderd. Ook is hij bang dat klanten in de toekomst weg zullen blijven.

De ChristenUnie is vooral geschrokken van de gebrekkige communicatie van de gemeente richting deze ondernemer. Steeds moest hij zelf weer vragen om de nieuwsbrief over de werkzaamheden. Ook werd hij niet pro-actief ingelicht toen de werkzaamheden bij hem voor de deur meerdere malen uitliepen. Goede wegwijzers met de route naar zijn winkel waren ook pas na lang aandringen mogelijk.

Daarnaast had de winkel veel last van een gewijzigde planning van de werkzaamheden. Oorspronkelijk zou het werk steeds opschuiven. Steeds als er  een deel van de Diependaalseweg klaar zou zijn dan zou dat deel weer worden opengesteld. Uiteindelijk bleef de Diepenendaalseweg echter in z’n geheel dicht totdat alle werkzaamheden waren afgerond. Daardoor was ‘de Trofee’ niet enkele weken maar de volle 36 weken slecht bereikbaar.

Ondanks de tegenslag staat Michel Schouten open voor een oplossing. Hij heeft aan de gemeente aangeboden om te komen tot een schadevergoeding in de vorm van compensatieorders want hij wil er graag in goede samenspraak met de gemeente uitkomen en zit niet te wachten op allerlei procedures. We zijn blij met de constructieve houding van deze ondernemer.

De ChristenUnie begrijpt dat alle wegwerkzaamheden overlast en omzetderving kunnen veroorzaken. Dit behoort tot het normale ondernemersrisico en het is niet mogelijk en wenselijk dat de gemeente alle schade zomaar gaat vergoeden. Ook ‘de Trofee’ heeft voordeel van de heringerichte Diependaalselaan. Dit geval is echter zo uniek en de overlast zo ernstig dat we daar als gemeente niet zomaar aan voorbij kunnen gaan. We willen daarom tijdens de raadsvergadering aanstaande woensdag een aantal vragen stellen aan wethouder Boog van verkeer:

  1. Bent u op de hoogte van de brief van Dhr. Schouten van de Trofee d.d. 15 oktober 2010 over de schade die hij heeft geleden door de afsluiting van de Diependaalselaan?
  2. Bent u het met de briefschrijver eens dat de schade die door ‘de Trofee’ geleden is fors is?
  3. Bent u het met ons eens dat er hier sprake is van een bijzonder geval dat niet te definiëren valt als ‘normaal ondernemersrisico’?
  4. Wilt u de mogelijkheid van compensatieorders of de wenselijkheid daarvan onderzoeken?
  5. Heeft u praktische ideeën hoe de gemeente ‘de Trofee’ door middel van compensatieorders zou kunnen helpen?
  6. Is bij het wijzigen van de planning (oplevering van dit deel van de Diependaalselaan eerst voorzien op 9 juli, toen uitgesteld tot tweede helft augustus en uiteindelijk pas half november) rekening gehouden met de belangen van ‘de Trofee’?
  7. Is het zo dat ‘de Trofee’ niet pro-actief geïnformeerd is over de gewijzigde planning en zo ja, waarom niet?
  8. Van Dhr. Schouten begrepen wij dat hij geen nieuwsbrieven ontving als hij daar niet steeds naar vroeg. Worden deze nieuwsbrieven niet standaard bezorgd?
  9. Is het beleid van de gemeente dat bedrijven zelf zorg moeten dragen voor bordjes met een omleidingsroute naar het bedrijf?
  10. Hoe wordt de communicatie in de toekomst verbeterd, bijvoorbeeld aan de hand van het rapport van de rekenkamercommissie?

Lees ook het achterliggende artikel in de Gooi- en Eemlander: http://tinyurl.com/23setju

 Walter Brands.

Labels

« Terug

Archief > 2010 > november

Geen berichten gevonden