ChristenUnie trekt aan de noodrem over spoorbomen in ’t Gooi
De ChristenUnie fracties van Bussum en Hilversum trekken aan de noodrem over de spoorwegovergangen in de regio. Die zijn te vaak dicht en zorgen daardoor voor onveilige situaties en vormen barrières midden in Bussum, Hilversum en Naarden.
Er moet een goede, structurele oplossing voor komen. Het weghalen van inhaalsporen bij Naarden-Bussum, zoals ProRail binnenkort zal voorstellen geeft slechts een kleine verbetering op de korte termijn, maar staat een langetermijn oplossing in de weg. Het zorgt bovendien voor vertraagde treinen, aldus ChristenUnie. De echte oorzaak van dichte spoorbomen moet onderzocht en aangepakt worden.
De spoorwegovergangen in Hilversum, Bussum en Naarden horen tot de gevaarlijkste van Nederland. Niet alleen vanwege de spoorwegovergangen zelf maar ook vanwege de gevaarlijke kruisingen rondom de overwegen. Denk bijvoorbeeld aan de Kleine Spoorbomen in Hilversum (Hoge Larenseweg) en de overgang in de Generaal de la Reijlaan in Bussum. De spoorbomen zijn bovendien vaak en lang dicht en vormen zo een flinke barrière om van de ene kant van het spoor naar de andere kant van het spoor te komen met verkeersopstoppingen tot gevolg.
In de toekomst zal het aantal treinen op de Gooilijn (de spoorlijn van ’t Gooi naar Amsterdam) alleen maar toenemen. Een goede zaak voor de bereikbaarheid van de regio maar de spoorbomen zullen nog vaker dicht gaan. De ChristenUnie fracties van Bussum en Hilversum vinden dat hier een structurele oplossing voor gevonden moet worden die niet ten koste mag gaan van de bereikbaarheid van ‘t Gooi per trein.
Een belangrijke oorzaak van het probleem is volgens ChristenUnie de vertrekprocedure op de stations. De spoorbomen gaan al dicht terwijl de trein nog lang niet vertrekt. Dit probleem wordt niet goed onderzocht. Wel zal Prorail gaan voorstellen om de inhaalsporen in Bussum weg te halen. Dat scheelt een paar seconden bij de overwegen. Bij vertragingen van de sprinter zit de Intercity van en naar Amsterdam echter ‘gevangen’ achter de sprinter. Vertraging dus voor de Intercity’s. Doordat bovendien het aantal perrons is Naarden-Bussum afneemt is er een kans dat dan de dienstregeling zo aangepast wordt dat meer treinen station Naarden-Bussum gaan overslaan. Dit is slecht voor de bereikbaarheid van de regio.
De ChristenUnie wil daarom dat alles in het werk gesteld wordt om het probleem met de overwegen op te lossen en dat de regio niet zoet gehouden wordt met halfbakken oplossingen zoals het weghalen van inhaalsporen. Tweede kamerlid Carla Dik-Faber heeft op 18 juli al kritische vragen gesteld aan staatssecretaris Mansveld over dit onderwerp. De antwoorden daarop zijn weinig bevredigend. De staatssecretaris gaat niet in op het voorstel om de oorzaak van lange sluitingstijden te onderzoeken De ChristenUnie fracties in Hilversum en Bussum zullen daarom in de raadsvergaderingen een motie over dit onderwerp indienen.
We roepen de beide colleges op om de staatssecretaris een brief te sturen en te vragen om goed onderzoek naar de oorzaak van de dichte overwegen en voorlopig geen inhaalsporen bij Bussum weg te halen. Ook roepen we de Gooise gemeenten op om gezamenlijke en regionale visie te maken op de spoorlijn zodat de regio op korte termijn een eenduidig geluid richting ministerie en Prorail kan laten horen.
De motie (zie bijlage) is op 16 oktober succesvol in Hilversum behandeld (overgenomen door het college van B&W) en wordt op 14 november in Bussum ingdiend.
ChristenUnie Hilversum ChristenUnie Bussum
Walter Brands en Jan de Wit Michel Klein
Titel | Bestandsgrootte | MIME-type | ||
---|---|---|---|---|
Motie inhaalsporen Bussum | 14,3 kB | application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document |
- Labels