Fietsers
ChristenUnie wil een ambitieuze fietsagenda gericht op ‘Hilversum Fietsstad’ in 2030. Hierin moet een maatregelenplan worden uitgewerkt om de fietsroutes en fietspaden in Hilversum te verbeteren en veiliger te maken.
Dat willen we bereiken door:
- Een apart fietsbudget binnen de begroting. Hierin wordt maximaal gebruik gemaakt van subsidies van andere overheden, waarmee het fietsen in Hilversum veiliger en comfortabeler wordt gemaakt.
- Fietsroutes moeten comfortabel zijn en breed genoeg, zodat ze voldoende ruimte bieden voor brede fietsen en bakfietsen. Fietsers moeten ook naast elkaar kunnen fietsen.
- Het inventariseren en verbeteren van slecht onderhouden en onvilige fietspaden.
- Op 30 km wegen is er ook voldoende ruimte voor de fietser. Automobilisten krijgen met het oog op verkeersveiligheid voldoende ruimte in het wegprofiel om in te kunnen halen of worden met een smaller wegprofiel gedwongen om achter de fietser te blijven rijden.
- Er komen meer fietsstraten waar de auto te gast is en de fiets het primaat heeft.
- Hilversum zet zich samen met omliggende gemeenten in voor een netwerk van hoogwaardige fietspaden en oplaadpunten voor elektrische fietsen, gericht op forenzen en scholieren.
- Samen met grote werkgevers en andere relevante partijen wordt het gebruik van de fiets en OV gestimuleerd.
- Op alle rotondes binnen de bebouwde kom van Hilversum moet de fiets eenduidig voorrang krijgen.
- Bij de inregeling van verkeerslichten krijgen voetgangers en fietsers prioriteit.
- Hilversum doet onderzoek naar de realisatie van een aantal Park&Bike transferia langs de belangrijkste toegangswegen rondom Hilversum (A1, A27, N201). Deze transferia richten zich op woon-werkverkeer, bezoek aan het centrum van Hilversum, evenementen en recreatie.
- Het moet eenvoudiger worden om je fiets in het centrum op een nette manier te stallen. Hiervoor worden in het centrum en rond de stations worden meer fietsenstallingen ontwikkeld, bij voorkeur inpandig en/of ondergronds, bijvoorbeeld door een deel van de autoparkeergarages om te bouwen tot fietsenstalling.
- Er wordt blijvend gehandhaafd op het juist parkeren van de fiets in het centrum, om overlast en verrommeling van de openbare ruimte te voorkomen