Zorg: dichtbij en op maat
Zorg voor kwetsbare inwoners
Ieder mens is waardevol. Wie zorg nodig heeft moet dat kunnen vinden: dichtbij, laagdrempelig, op maat en zo min mogelijk bureaucratie. Het is prachtig als familie, vrienden en buren zich in willen zetten voor hun naaste. Maar overbelasting van mantelzorgers willen we voorkomen.
Daarom staat goede kwaliteit van hulpverlening voor iedereen die dat nodig heeft voorop.
Dat willen we bereiken door:
- Sterk inzetten op buurthuizen als centrale ontmoetingsplekken in de wijk.
- Laagdrempelige toegang tot het Sociaal Plein. Zowel fysiek als digitaal. En geen wachtlijst voor een eerste gesprek.
- Effectieve en efficiënte samenwerking tussen verschillende afdelingen van het Sociaal Plein, waardoor complexe problemen snel in kaart gebracht worden.
- Doelgerichte samenwerking tussen alle professionele hulpverleners in Hilversum. Geen dubbele intakes, maar vertrouwen op de professionaliteit van collega’s van andere organisaties.
- Betere samenwerking tussen professionals en het netwerk van de inwoner. Dat kan buurt overschrijdend zijn (kerk, moskee, sport of club).
- Aanvragen van een PGB (persoonsgebonden Budget) vereenvoudigen.
- Eigen bijdrage voor huishoudelijke hulp volgens de landelijke wetgeving.
- Goede zorg voor inwoners met complexe psychische problematiek door goede samenwerking tussen politie, GGZ, spoedeisende hulp, het Sociaal Plein, zorgteams, buurtcoördinatoren en buurtbemiddeling.
- Voldoende respijtzorg (opvang) wanneer overbelasting dreigt bij mantelzorgers of vrijwilligers.
- Een gebruiksvriendelijk digitaal sociaal platform met een goede sociale kaart en volledige informatie over alle activiteiten in Hilversum