In actie voor een beter OV

IMG_1263.jpgwoensdag 08 maart 2023 17:08

Op 3 maart deed ChristenUnie Hilversum mee aan deze OV actie de werd georganiseerd door de campagnecommissie voor de provinciale verkiezingen van ChristenUnie Noord-Holland. Gerdien Potters, Frances Carrière en Bas Nanninga gingen op het vernieuwde busstation op Station Hilversum Centraal in gesprek met reizigers. Ook reisden ze mee op lijn 2 richting Erfgooierskwartier en weer terug naar het station.

Reizigers blijken over het algemeen best tevreden over het busvervoer in Hilversum. Wel waren er klachten over bussen die niet op tijd rijden. Ook zou de frequentie van sommige buslijnen omhoog moeten. Lijnen 3 (ter Gooi), 5 (Meent en Bussum) en 109 (Eemnes, Laren, Bussum) bijvoorbeeld, rijden maar eens in het uur.

Daarnaast hoorden we van een aantal mensen de klacht dat door de loop der jaren het aantal bushaltes steeds meer is afgenomen. Hierdoor moet je steeds verder lopen om bij de bushalte te komen. Voor jonge mensen is dat vaak geen probleem, maar voor ouderen die vaak meer afhankelijk zijn van het OV, kan dit de mobiliteit echter wel beperken.

Het college van Hilversum heeft in het collegeakkoord de ambitie gesteld om busvervoer gratis te maken voor alle 55+ inwoners. Hiermee wil het college het OV beter toegankelijk maken. ChristenUnie is na deze OV-actie echter van mening dat er beter geïnvesteerd kan worden in goed en fijnmaziger openbaar vervoer. Wij zijn van mening dat we daarmee de toegankelijkheid van het OV meer verbeteren dan het voor ouderen gratis te maken.